Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 3. marts 2006.
Edb er til for menneskenes skyld, ikke omvendt!
Sådan lød slagordet, da brugervenligheden holdt sit indtog på edb-arenaen. Folk med viden om, hvordan mennesker lærer nyt og udfører opgaver, brugte den viden til at gøre it-systemerne menneskevenlige. Det blev et mantra, at brugeren ikke skulle tvinges til at indtaste lange, uigennemskuelige rækker af kommandoer, blot fordi systemet krævede det.
På den baggrund gibber det lidt i en, når man hører en økonomidirektør sige, at hans virksomhed så vidt muligt har tilpasset sin forretning til det nye rammesystem, den har indført. Oven i købet giver hans argumenter god mening: Hvis man tilpasser ERP-systemet til forretningen, låser man sig fast til den aktuelle version af det. Når systemet næste gang skal opgraderes, er der ingen garanti for, at tilretningerne virker i den nye version.
Et andet argument er, at fordelen ved et standardsystem netop er, at det er standard. Laver man tilretninger, bliver organisationen afhængig af de få mennesker, der har lavet dem og ved, hvordan de fungerer. Et standardsystem kan man derimod finde ekspertise til på det åbne marked.
Det er gode, pragmatiske argumenter. Så selvom det skærer i den del af mit hjerte, der er viet til brugervenligheden, må jeg give fortalerne ret: Nogle gange er de snævre rammer i et rammesystem bedre end de åbne vidder i et system, som man helt selv bestemmer udformningen af.