Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. marts 2006.
Specialeskriverne
Computerworld taler hver uge med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer. Jesper B. Larsen,
(billedet) har sammen med Niels Erik Krakow skrevet om "Web without a spider".
Med internettet som omdrejningspunkt er opskriften på en succesfuld kampagne ikke meget andet end: et klart budskab og en troværdig afsender.
Forfattere:
Jesper B. Larsen, 32, og Niels Erik Karkow, 59. Begge har en Master of Computer-Mediated Communication fra Roskilde Universitetscenter.
Skrev speciale om?
"Web without a spider" - en undersøgelse af kampagner, der drives fremad af brugerne selv i sociale netværk med internettet som medie.
Med andre ord?
- Det bliver mere almindeligt ved kampagner, der drives i sociale netværk. Fordelen med dem er, at de er næsten gratis, de kan nå langt ud, og troværdigheden er stor, da man ofte selv kender afsender. Vi undersøgte hvilke elementer fra informations- og kommunikationsverdenen, der er anvendelige i kampagner, som involverer et socialt netværk. Hvordan man analyserer et netværk og finder de nøglepersoner med flest kontakter.
Hvordan fik I ideen?
- Vi var fascineret af Howard Rheingolds bog, Smartmobs, som beskriver fænomenet swarming - hvordan spontane netværk opstår med mobilen som medie. Samtidig havde vi iagttaget guvernør Howard Deans brug af nettet i forsøget på at blive udnævnt som præsidentkandidat i USA. Sammenfaldende med det her arrangerede Kræftens Bekæmpelse "Støt brysterne", som også var netværksdrevet og på kort tid indsamlede 750.000 kroner. Alt det inspirerede os.
Hvilke hjælpemidler har I benyttet?
- Vi udviklede en prototype til et internetbaseret monteringsværktøj, der hjælper kampagne-ejeren til at få overblik over kampagnens fremdrift, hvem der er nøglepersoner, hvilke individuelle ressourcer den enkelte i netværket har og herudfra vurdere, hvilke af kommunikationsteoriens håndtag, der skal reguleres på.
Hvad er konklusionen?
- Prototypen, som vi testede på tre personer, der i forskellige sammenhænge havde erfaring med kampagnefremdrift i sociale netværk, begejstrede. Men det kan ikke bruges til at kontrollere kun til at optimere. Derimod er valg af budskab og person, der skal starte kampagnen, altafgørende.
Hvad laver I nu?
- Jeg er ansat som project manager i Koncern-kommunikationsafdelingen hos
FLSmidth med globalt ansvar for koncernens elektroniske kommunikation. Niels Erik Karkow er journalist i Videncenter for Arbejdsmiljø, hvor han dels beskæftiger sig med magasinet Arbejdsmiljø samt portalen arbejdsmiljoviden.dk
Jesper B. Larsen og Niels Erik Karkow fik 13 for deres speciale i sommer.
Flere specialeskrivere: www.cw.dk/specialer