Samarbejde er næste it-udfordring

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. marts 2006.


Microsoft udfordrer fortsat IBM med samarbejds- og kommunikationsværktøjer. Men der er lang vej til fremtidens projektdrevne virksomhed.
Med etableringen af The Unified Communications Group (UCG) har Microsoft igen udfordret IBM på markedet for it-værktøjer til kommunikation og samarbejde.
Sammenlægningen af Microsoft-divisionerne bag Exchange og Real Time Collaboration er en bredside direkte mod IBM's Lotus-produkter.
En udfordring, der i denne uge blev for meget for de tre Lotus-huse IT-Companion, i-Seven og Convergens, der annoncerede et samarbejde alene med det formål at dæmme op for Microsofts fremmarch på markedet. De tre virksomheder vil sammen holde seminarer og markedsføre Lotus-produkterne.
- IBM registrerer presset fra Microsoft, men vi synes desværre ikke, at der kommer nogen mærkbar modreaktion, siger i-Sevens administrerende direktør Henrik Hansen.

Både Microsoft og IBM vil gerne gøre netop deres samarbejds- og kommunikationsværktøjer til standard for den bølge af it-løsninger, der efter implementering af CRM og webbaserede elektroniske værdikæder skal give virksomheder yderligere et teknologisk forspring til gavn for konkurrenceevnen.
Microsoft har da også skruet mærkbart op for markedsføringen af værktøjer til samarbejde og kommunikation forud for lanceringen af den næste version af Microsoft Office senere i år.
Således besøgte en af softwarekoncernens talsmænd for samarbejds- og kommunikationsprodukterne, Ed Simmert, Danmark i forbindelse med et kunde- og partnerarrangement med fokus på unified communications.
- Vi skal integrere samarbejds- og kommunikationsværktøjerne med resten af virksomhedens it. Løsningerne eksisterer og kan tages i brug i den takt, virksomhederne har brug for det, siger Ed Simmert.
Han peger på kontrolleret instant messaging (IM) som en første, men også afgørende fase i den integration. IM bruges allerede af flere end 250 millioner mennesker på verdensplan, og flere end 20 procent bruger også de ukontrollerede IM-tjenester på internettet i forbindelse med deres arbejde.
- I 2007 vil der blive sendt flere instant messaging-meddelelser end e-mails. Derfor har virksomhederne brug for at bringe instant messaging under kontrollerede forhold, siger Ed Simmert.
Det er præcis den overvejelse, der har fået TDC til at rulle Microsofts Communications Server ud på alle pc-arbejdspladser i koncernen. Jesper Steffensen fra Koncern-it fortæller, at TDC af praktiske årsager har valgt at implementere værktøjet i forbindelse med udrulningen af en helt ny pc-arbejdsplads.
- Der er først og fremmest tale om en ny kontaktform, hvor man kan finde ud af, om en kollega er til stede og online for dermed bedre at kunne vælge sin kommunikationsform. Instant messaging er på den ene side hurtigere end en e-mail og på den anden side ikke så påtrængende som en e-mail, siger Jesper Steffensen.

Han peger på, at det især er ansatte med behov for både at kommunikere med kunder og kolleger på samme tid samt videnarbejdere med mobile funktioner og hjemmearbejdspladser, der først og fremmest har udnyttet værktøjet. Men han er overbevist om, at resten af samarbejds- og kommunikationsværktøjerne gradvist vil komme i brug.
Dermed bekræfter en af Danmarks største koncerner også den tendens, som analysehuset Gartner forventer de kommende år. Virksomheder vil i stadig højere grad blive drevet gennem projekter, der kræver samarbejde og processer på tværs af både fysiske grænser og virksomheder.

Det er en udvikling, som kun de traditionelt projektdrevne virksomheder har processerne og værktøjerne, der understøtter.
Derfor advarer partner i konsulentvirksomheden Lederskab.com Steen Ruby mod at stirre sig blind på it-værktøjerne uanset leverandøren.
- Rent teoretisk kan værktøjerne skabe kanongevinster for ingen penge. Men min erfaring er, at der ofte er tale om café-teknologi, som er spændende at tale om over en kop kaffe, for problemerne med at forandre processerne handler sjældent om it-værktøjer men om menneskematerialet, siger Steen Ruby.

Boks:
ƒeffektiv virtuel organisation
Analysevirksomheden Gartner foreslår fem trin, der skal gøre ledelsen i stand til at håndtere arbejdet med en effektiv virtuel organisation:
• Gennemfør en due diligence for at fastslå, om en virtuel organisation overhovedet er nødvendig.
• Identificer de
opgaver og medarbejdere, som passer til den virtuelle organisationsform.
• Sørg for at forandre ledelsesprocesserne, så de er indrettet til at lede medarbejdere, der sidder et andet sted.
• Skab kommunikationsformer, der kan håndtere organisationen.
• Mål effektiviteten af arbejdsformen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere