Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. marts 2006.
Dansk IT har startet et kompetencenetværk for it-professionelle med interesse for brugervenlighed.
Selvom Danmark har fostret verdens måske mest kendte brugervenlighedsekspert, Jakob Nielsen, og chefen for Yahoos udviklingsteam inden for brugeroplevelse, Klaus Kaasgaard, så er disciplinen usability eller brugervenlighed stadig lidt af et stedbarn i it-afdelingernes udviklingsarbejde. Det vil de knap 30 it-professionelle, der har meldt sig under fanerne i Dansk IT's nyeste kompetencenetværk om usability gøre noget ved.
Forrest i den proces går netværkets faste moderator, Lisbeth Olsson Lundbye, der til daglig er UI Design & Usability Expert i finanskoncernen Nordea og altså har brugervenlighed som sit faste arbejde. Men hun medgiver, at rollen i mange virksomheder ofte varetages af it-professionelle, der har personlige interesser i brugervenlighed og dermed ofte er nødt til at optræde som solister og bide sig fast som terriere for at få brugervenlighed på dagsordenen i udviklingsprojekterne.
- Jeg er glædeligt overrasket over, at så mange har meldt sig til netværket og dermed bekræftet det behov, som jeg mener, der er for at gøre en organiseret indsats på området. Samtidig er vi fra starten meget bredt repræsenteret fra finansområdet over konsulentbranchen til den offentlige sektor, siger Lisbeth Olsson Lundbye.
- Der er jo ikke nogen entydig jobprofil for brugervenlighedseksperter. Men allerede nu spænder vi fra kolleger, der blot har valgt at interessere sig for emnet til kandidater med en universitetseksamen på området.
Netop bredden i medlemmernes erfaring med brugervenlighed begejstrer netværkets moderator. Et af målene med kompetencenetværket om usability er nemlig at samle og vedligeholde en værktøjskasse med brugervenlighedsværktøjer baseret på medlemmernes konkrete erfaringer.
- Den værktøjskasse skal tjene som fundament under vores arbejde og sikre netværket relevans mange år frem i tiden. Derudover skal vi selvfølgelig også diskutere og lade os inspirere af de aktuelle temaer i brugervenligenhedsdiskussionen, fortæller Lisbeth Olsson Lundbye.
Lige nu vil den diskussion i høj grad handle om, hvordan brugervenlighed bliver en organiseret del af udviklingsarbejdet i it-afdelingerne. Lisbeth Olsson Lundbye har selv været i gang med det arbejde i Nordea det sidste års tid.
- Vi er godt på vej til at gøre usability til en integreret del af projektarbejdet på så tidligt et stadie, at det virkelig har indflydelse på, hvordan løsningerne kommer til at virke og se ud, siger hun.
Men kompetencenetværket skal også kigge frem. Ved det første møde i denne uge var Klaus Kaasgaard fra Yahoo inviteret og talte om perspektiverne i Web 2.0.
Netop tankegodset i Web 2.0 viser behovet for arbejdet for at gøre usability til et højt prioriteret emne. Kravene til brugervenlighed vokser eksplosivt i et webmiljø, hvor brugere ikke længere blot skal læse og downloade indhold, men også være i interaktion med løsninger hos indholdsleverandører, der igen er i kontakt med løsninger hos underleverandører og så videre.