Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 24. februar 2006.
HP-software sørger for, at du i løbet af få sekunder kan bruge din mobiltelefon, efter
du har tændt den. Telesoftware er centralt i forsøget på også at gøre hardwaregiganten
til et stort software- og konsulenthus.
3GSM Barcelona Software til at styre og overvåge mobilselskabers netværk udgør en væsentlig del af Hewlett-Packards (HP) strategi om at satse på software og konsulentydelser.
Hardwaregiganten kendes i dag af den brede befolkning mest for sine printere, og software står kun for omkring 6,5 milliarder kroner af HP's samlede årlige omsætning på flere hundrede milliarder kroner.
Software og it-services halter dermed langt efter HP's salg af diverse hardware.
OpenCall og OpenView
HP's softwaresalg skabes primært gennem systemerne OpenCall og OpenView, og de skal hjælpe med at ændre på den fordeling i fremtiden.
Det fortalte en af HP's topchefer inden for OpenCall, Jean-René Bouvier, til Computerworld på mobilmessen 3GSM i Barcelona.
- Software er vigtigt set ud fra et strategisk synspunkt, fordi det er der, hvor fortjenesterne ligger. Samtidig kaster det mange flere millioner af sig i form af hardwaresalg og konsulentydelser, siger han.
OpenView bruges til overvågning og administration af et firmas it-infrastruktur, mens OpenCall er telesoftware direkte målrettet telebranchen.
Tjekker mobiltelefonen
Et af OpenCall-produkterne er et såkaldt Home Location Register (HLR). I samme øjeblik, du tænder din mobiltelefon, sørger systemet for at finde ud af, hvor nummeret hører til, om abonnementet er aktivt og hvilke tjenester du har adgang til, for eksempel om du må bruge GPRS. HP's HLR bruges af en række af verdens største mobilselskaber.
Hertil kommer HP's Fraud Management System, som teleselskaber kan bruge til at opdage og forhindre svindel i deres telenetværk.
For eksempel overvejede TDC at investere i systemet efter problemet med en blind 25-årig mand, som gennem 150.000 opkald formåede at hacke sig ind i TDC's systemer og blokere både opkaldssystemer og omstillingsanlæg.
Kinesisk samarbejde
- Vi har en telefonibaggrund, så vi forstår telefoni. Vores motto er at gøre teleproblemer til it-problemer ved at have en meget dyb forståelse for, hvordan vi interfacer med netværkssystemer, fortæller Jean-René Bouvier.
Tendensen går mod at flytte telesystemerne over på it-systemer baseret på IP-protokollen, og generelt mener Jean-René Bouvier, at Norden og Danmark i særdeleshed er langt fremme med næste generation af teletjenester.
HP benyttede også 3GSM til at fortælle om et tæt partnerskab med den store, kinesiske netværksproducent Huawei.
Planen er, at HP skal tilføre software og viden om IP-netværk til kineserne, når der skal kæmpes om at levere udstyr til næste generations netværk, hvor mobil, fastnet, tv og bredbånd smelter sammen i et fælles IP-baseret netværk.
HP's satsning på software kommer oven på en skuffende økonomi siden milliardfusionen med Compaq i 2002. Mark Hurd overtog sidste år chefposten fra Carly Fiorina, og han har siden sendt selskabet gennem en større fyringsrunde.
Det seneste kvartalsregnskab fra HP viser for første gang i flere år en tilbagegang i salget af it-services. Softwaresalget af HP OpenView og HP OpenCall steg dog med henholdsvis 34 procent og 19 procent.
Billedtekst:
- Software er vigtigt, set ud fra et strategisk synspunkt, fordi det er der, hvor fortjenesterne ligger, siger HP's topchef inden for OpenCall, Jean-René Bouvier.
OriginalModTime: 23-02-2006 14:37:41