Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. januar 2006.
Kampen om de dygtigste medarbejdere, især SAP-eksperter, spidser til. Ementor vil imødegå presset med partnerstrategi.
For at klare sig i den hårde kamp om de dygtige medarbejdere har Ementors topchef i Danmark, Carsten Dilling, indført en ny strategi. Nøglemedarbejdere tilbydes partnerskab i Ementors konsulentvirksomhed og knyttes dermed tættere til virksomheden. Partnerskabsmodellen rulles ud i januar, og et tocifret antal medarbejdere ventes at få tilbuddet.
Forud er gået en fusion af management- og SAP-konsulentforretningen med henblik på at kravle op i værdikæden.
- Vi tror meget på partnerskabsmodellen, hvor nøglemedarbejdere kan få del i en upside for konsulentforretningen, samtidig med at de indgår i en større helhed. Vi kan allerede se en god effekt af incitamentet med en lavere afgangsrate, siger Carsten Dilling, der gennem sine ni måneder i selskabet har arbejdet på at sætte skik på den tabsgivende danske division af det norske selskab.
Baggrunden er et stort frafald af de ombejlede SAP-eksperter. Udskiftningen i især i første halvdel af 2005 lå omkring 15 procent over markedsgennemsnittet.
Ledelseseksperten Flemming Poulfelt fra Copenhagen Business School vender tommelfingrene op for Ementors tiltag.
- Der er prestige i et partnerskab og potentielt også penge, så det er en god måde at tiltrække og fastholde medarbejdere på. Det tænder folk. Derudover kan man gennem medejerskab også holde lønomkostningerne i ave. Så også set i det lys ser det ud til at være en fornuftig strategi, siger Flemming Poulfelt.
Det danske SAP-konsulentmarked er overophedet, og eksempelvis Siemens Business Services i Danmark har åbent erkendt, at man stjæler konsulenter fra hinanden.
Hos KMD kan man ikke lokke med partnerskaber, men med andre goder.
- Vi søger at hente og holde på medarbejderne ved hjælp af en kombination af resultatløn og work-life balance samt gode muligheder for karriereudvikling, siger kommunikations- og marketingdirektør Anders Rosbo.
Han henviser til, at i imageundersøgelser bedømmes KMD højt netop på efteruddannelsesområdet.