Stolte surfere

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. januar 2006.


Måske ved De, at den kendes som PS Plummer, Sonys bærbare playstation PSP, der lå under tusindvis af juletræer for et par uger siden. Den fik sit tilnavn, efter at DR's nye generaldirektør Kenneth Plummer med en lille tv-demo satte fut i en vellykket introduktion på det danske marked. Men ved De også, at den kan køre Windows XP som styresystem? Næppe. Det er nemlig hverken officielt eller billiget af
Sony, der ikke står bag de entusiaster, som har hacket sig ind i hardwarens indre og via nettet har tilpasset den ny spillemaskine med Microsofts software. Brugerne har forbedret produktet og øget dets værdi på en måde, som producenten aldrig har drømt om (og måske ikke ønsket).

For forfatteren og iværksætteren Jesper Bove-Nielsen er historien et billede på forvandlingen af fremtidens produkt- og forretningsudvikling - og et bevis på, at dotcom-bølgen aldrig døde ud i brændingen, men trak sig tilbage for at samle kræfter til at kunne skylle ind over os med tsunamiens styrke.
Der er ingen tvivl om, at der er grøde og forandring i luften. Som Computerworld i dag kan skrive på forsiden, er it som redskab til bare at billiggøre aftagende - it skal udvikle forretningen og ses som strategisk investering. I en snarlig fremtid vil virksomhederne være stolte, når de bruger penge på it, og vil ikke prale med minimale it-budgetter.

Elementerne i denne udvikling er især brugere og kunder, der under overskriften Web 2.0 igen vil forandre forretningsverdenen. Som det allerede sker for nyhedsmedierne i iagttageres blogs, som det skete for Sonys bærbare spillekonsol, og som overleveren fra web 1.0 - amazon - allerede har praktiseret i årevis, ved at lade en kombination af intelligent CRM og brugerreaktioner tilføje beslutningsstøtte for nye kunder i købsprocessen.
Kunderne er modne, og det bliver de klogeste virksomheder også. Selv om det er svært, og mange vil fejle. Se eksempelvis hvordan musikindustrien endnu ikke har udnyttet værdien og potentialet i fildeling, men fastholder en traditionel forretningsmodel og kriminaliserer folk, der efterspørger deres varer.
Men omstillingen er i gang, og vejen vil sno sig mellem naturlig evolutionær udvikling og revolutionære kejsere i nyt tøj. Vi kommer til at opleve både et vor tids amazon.com, og desværre også et vor tids boo.com.

Sikkert er det, at de glemte orakler og dotcom-entusiaster vejrer morgenluft og håber på rehabilitering efter fem år i eksil, hvor efterveerne af overmodet tog kvælertag på verdensøkonomien. For se dog, hvor nettet sejrede og ændrede alt - bare lidt anderledes end prognosticeret. Lad os håbe, at vi i vores iver efter at surfe på web 2.0 ikke glemmer de dyrekøbte erfaringer, fantasternes luftkasteller tvang os igennem.
Ønsket om eftertænksom forsigtighed må dog ikke skygge for det positive budskab: Der vil ske noget nyt og stort med os og virksomhederne på nettet. De skal bare finde ud af at kunne tjene penge på os og på hinanden med tilpassede forretningsmodeller.

Læs forsiden,
side 6 og 28 - 29




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Bliv klogere på de digitale transformationer hos Danmarks største virksomheder

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere