Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. december 2005.
Maskiner fra Apple er beviset på, at computere ikke behøver være cremefarvede, men det smitter ikke af i stor stil på andre firmaers produkter.
Den største landvinding inden for design af pc'er er, at flere producenter har skiftet de cremefarvede kabinetter ud med sorte.
- Det største segment er stadig erhvervsmarkedet, hvor designet er tæt på lige meget, og det er naturligvis det, de store producenter fortsat satser mest på. I det segment kommer funktionaliteten før designet, vurderer senioranalytiker hos IDC Anders Elbak, der blandt andet beskæftiger sig med hardware-markedet.
Han pointerer, at et af de få steder, hvor der måske kan være tale om en minimal afsmitning fra Apples succes med at satse på design, er at flere producenter er begyndt at satse på det niche-segment, der vil have mini-pc'er. Et marked som er voksende.
Anders Elbak mener, at der også er andre grunde til, at de store producenter ikke satser mere på design, end de gør.
- Markedet for bærbare maskiner er vokset forholdsvis meget mere end markedet for de stationære de senere år. Og når brugere har en maskine, de kan gemme væk, når de er færdige med at bruge den, betyder det ikke så meget, hvordan den ser ud, siger han.
Også når der er tale om pc'er til hjemmearbejdspladsen, bliver der i flere og flere tilfælde satset på en bærbar model. Men til det segment har der også været en stigning i salget af fladskærme. Selve computeren kan skjules under skrivebordet, mens den synlige del af maskinparken gerne må være en designløsning.
Anders Elbak er dog ikke i tvivl om, at Apples computere har opnået en anseelig signalværdi, men at det fortsat primært er hos cafelatte-segmentet, det gør sig gældende. For dem, der satser på pc, vil det største design-tilbud ligge i, om yndlings-producenten kan levere maskinen i sort eller sølv.