Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. december 2005.
Nogle gange kan man ikke se skoven for bare træer. Selv om Microsofts produkter omgiver de fleste, bliver man nemt blind for, hvor stærkt selskabet rykker og flytter på magtbalancen rundt om i virksomhederne og skubber til de stærkeste nicheaktører. Aktuelt er turen kommet til business intelligence-markedet, hvor storaktøren SAS Institute kan mærke åndene fra verdens rigeste mand i nakken. Computerworld kan i dag skrive, at landets næststørste virksomhed, Danske Bank, sætter et Microsoft-baseret ledelsesinformationssystem i drift straks i det nye år i alle detailbanker. Det ville have været utænkeligt for bare et par år siden, at Microsoft-produkter kunne få så central en placering i stor en virksomhed. Og analyseområdet er ikke det eneste sted, at Microsoft er i fremmarch.
Yderst tålmodigt og med et langt sejt træk har softwarekæmpen gjort sine virksomhedsløsninger så robuste og skalérbare, at de fremstår som reelle alternativer til de hidtidige markedsledere og foretrækkes af flere aktører i den danske finanssektor, for hvilken stabilitet i driften er næsten alt.
Microsoft, der startede med at erobre styresystemet og kontorpakken på den personlige computer, pressede sig ind på virksomhedernes servere, udviklede SQL-databasen fra lilleput til en senior i superligaen, så den nu kan udfordre IBM's DB2 selv i store installationer, synes ustoppelig som skaber af de facto standard. Godt nok sidder Microsoft kun med en håndfuld procent af verdensmarkedet med sine Axapta, Navision og Great Plains-løsninger, og selv om SAP er sikret de allerstørste kunder, er der store vækstmuligheder for Bill Gates' firma - det ligner et ekko af den oprindelige 80-20 regel, hvor alle andre aktører end Microsoft til sidst må slås om den lille bid.
Jungletrommerne buldrer med budskabet om, at der er solide storage-løsninger på vej fra værkstederne i Redmond, og så bliver det pludselig EMC, der skal til at være vagtsom. Ligeså varsles der om stærke initiativer på området for sikkerhed og antivirus, hvorfor Symantec skal have strategiplanen til kritisk eftersyn.
For hver gang Microsoft bevæger sig ind på et business-marked præget af høje marginer, er det med priser til en brøkdel af konkurrenternes. Faktisk er det snart svært at se, hvor Microsoft ikke kommer til at spille en rolle, for med en videreudvikling af sharepoint-serveren og gruppeværktøjer til dokumenthåndtering kan selskabet også her blive en fremtrædende aktør.
Hvor skal det dog stoppe? Det synes som om, at Microsofts potens strækker sig ud i alle hjørner. Og dog. På nettet har firmaet ikke været i stand til at udnytte fordelen med browseren Explorer, hvor Google og Apple løber med vigtige points, når det handler om søgemaskiner og salg af digitalt indhold - Microsoft forsøger nu at svare igen med egen søgemaskine, men har sovet i timen og har langt op til Google, der aggressivt udfordrer gigantens hotmail med gmail.
Microsoft har satset butikken på at blive corporate blue. Imidlertid har 50-årige Bill Gates' greb om hele it-udviklingens taktstok aldrig været mere fast. Det turde massehysteriet omkring julelanceringen af spillemaskinen Xbox 360 være et bevis for.
Læs side 16 - 17