Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. november 2005.
Når man benytter oplevelser til at
sælge et produkt, er man over i begrebet oplevelsesøkonomi. Et begreb, der som en nyhed også
sagtens kan bruges på nettet.
Forfatter:
Sanne Vagner Sørensen, 27 år, er cand.mag. i visuel kultur fra Københavns Universitet Amager.
Skrev speciale om:
Visual experience - karakteristik af tre danske hjemmesider ud fra begreberne visuel identitet, branding og oplevelsesøkonomi. (Produktion af film, computerspil og anden elektronisk underholdning, legetøj, multimedier og lignende.)
Med andre ord:
- Jeg sammenlignede Hummels, Bang & Olufsens og Legos hjemmesider med vægt på visuel identitet, branding og oplevelsesøkonomi: Hvordan udtrykker de sig visuelt over for brugerne? Hvordan er deres brandingsstrategi? Og hvordan håndterer de oplevelsesøkonomien på deres hjemmesider?
Hvilken undersøgelsesmetode benyttede du?
- Jeg tog udgangspunkt i forskellige teoretikere og selvfølgelig mig selv som bruger. En visuel oplevelse er så individuel, som noget kan blive. Vi har hver især et personligt indtryk af alt, hvad vi ser, og det gælder i høj grad også de hjemmesider, vi besøger.
Hvilke konklusioner kom du frem til?
- At det overordnet er svært at definere, hvordan en oplevelse kommer til udtryk på en hjemmeside. Men frem for alt, at Legos hjemmeside adskiller sig væsentlig fra de to andre virksomheders. Den henvender sig til børn og er derfor nødt til at inddrage oplevelser i deres branding, hvilket kommer til udtryk i en meget interaktiv hjemmeside med blandt andet spil og demoer. Det og et brugerfællesskab i form af en web-baseret medlemsklub med to millioner brugere er med til at dyrke et fællesskab opstået alene omkring et brand - det vil sige de såkaldte brand-fællesskaber.
Hvordan fik du ideen?
- Jeg har altid været meget interesseret i nettet som medie og specielt i det grafiske webdesign. På studiet har jeg selvfølgelig også beskæftiget mig meget med de visuelle felter, vi omgiver os med i hverdagen og synes, det er interessante funderinger, der er om, hvordan en bruger for eksempel opfatter Hummel, når han ser deres hjemmeside.
Hvad er din fremtidsudsigter?
- Lige nu arbejder jeg som vikar på Statens Serum Institut i deres biblioteks- og informationsafdeling. Men på længere sigt kunne jeg godt tænke mig at arbejde mere med internetmediet, og den store drøm er at blive webredaktør på et kulturtidsskrift.