Styr på det rullende lager

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. november 2005.


Tjek på leveringskæden
SCM Supply chain management er blevet et konkurrenceparameter, i takt med at kompleksiteten i kæden er øget, og globaliseringen griber om sig. It kan være problematisk, men er altid en del af løsningen. Danske Kims og globale Schneider Electric fortæller, hvordan de tackler SCM-udfordringerne, og Computerworld CIO trækker tendenserne op.
Kims har styrket sin forsyningskæde ved hjælp af en mobil løsning, der kobler salg og supply chain tæt sammen.

Snackproducenten Kims' omkring 70 sælgere har fået et nyt stykke værktøj at gøre godt med i arbejdet med at få varerne leveret til butikker rundt i landet. Trådløs tovejskommunikation med virksomhedens ERP-system letter sælgernes arbejde og styrker samtidig Kims' supply chain.
- Systemet kører salg og supply chain sammen, frem for at det er delt op på service, salg og transportfolk. Rent praktisk får vi lagerstyring helt ud i vores mobile enheder. Vi kan sikre, at vi hele tiden har det rigtige på lagrene, og med mere online-information er vores leveringsservice over for kunderne også blevet bedre, fortæller Jesper Toubøl, der er technology manager hos Kims.
Kims A/S er landets største leverandør af chips og snacks med 270 medarbejdere og en omsætning på 528 millioner kroner i 2004.
Virksomheden arbejder med decentrale lagre. Ud over hovedlageret har den 40 biler, der fungerer som rullende lagerenheder, samt 10 depoter i forlængelse af bilerne.
- Vi har rigtig mange lagre derude, og med den nye løsning har vi fået et bedre overblik over dem. Vi har hele tiden en fuldstændig opdatering af, hvilke varer salgsvognene modtager, hvad man har på sit lager, og hvad man har solgt. Derudover får vi løbende store mængder statistik over, hvor mange kilo der er leveret, hvor meget den enkelte butik køber, og hvordan den geografiske fordeling er, og det er også et vigtigt element i koblingsfeltet mellem salg og supply chain, siger Jesper Toubøl.
Kims har stillet nogle helt konkrete resultatmål op for løsningen: Svind i lageret skal reduceres med 50 procent, produktiviteten i administrationen skal op med 20 procent, og der skal spares 15 procent på leveringsomkostningerne.
I den store sammenhæng peger Jesper Toubøl på, at kravene fra detailhandelen til, hvordan man skal optage ordrer og besøge butikker, konstant skifter. Den mobile løsning giver en fleksibilitet, der gør det lettere at håndtere.
Alt i én enhed
Medarbejderne får deres egen sidegevinst,
i og med at de ikke længere behøver at bevæge sig rundt med flere håndholdte redskaber - telefon, PDA og minicomputer. Alle funktioner er samlet i én enhed. Jesper Toubøl ser en ekstra gevinst for virksomheden i, at den bedre kan tiltrække de rigtige medarbejdere, fordi den tilbyder godt arbejdsværktøj, der letter arbejdet.
Kommunikationen kører på GPRS (general packet radio service), og systemopdateringer foregår, uden at de omkringfarende sælgere skal forbi kontoret og have deres håndholdte enheder i en dock eller cradle. Alt kører over mobilen.
- Næste skridt bliver, at vi kan køre på alle de hotspots, der er sat op over hele landet. Jeg venter, det vil blive muligt automatisk at roame mellem GPRS, 3G-netværket og hotspots, alt efter hvor den bedste forbindelse er, og uden at data bliver hakket over. TDC er med på ideen, siger Jesper Toubøl.
Ja tak til RFID - men ikke endnu
Kims kører med et Axapta ERP-system fra Microsoft Business Solutions. For Microsoft er projektet - Mobile Sales Assistant - det første i en ny mobilstrategi. Det bygger på et tidligere pilotprojekt med RFID-chips i supply chain, som Kims deltog i sammen med leverandøren.
RFID-opgaven blev løst, men omkostningerne ved systemet var for høje for Kims' isolerede del af forsyningskæden. Og frem for alt er hele den politiske diskussion om, hvem der skal betale for RFID, ikke taget i Danmark.
- Det skal være afklaret mellem handelen og industrien, hvem får fordelene, og hvor meget der skal med, for at alle får gavn af det. Den amerikanske detailkæde Wal-Mart er stor nok til bare at pålægge sine leverandører at indføre RFID-teknologien. I Danmark er der tradition for at definere standarder og diskutere, hvordan man kan få fælles fordele af at indføre en ny standard. Det har man ikke på dette område, og det gør, at vi venter lidt.
Jesper Toubøl understreger, at Kims' RFID-forsøg blot omfattede den lille supply chain fra fabrikkerne på Fyn op til centrallageret syd for Århus - ikke den store helt ud til kunderne.
De RFID-tags, Kims købte i den forbindelse, kostede dengang (i 2003-2004) to kroner stykket. Prisen er nu faldet til mellem 40 og 70 øre, men det er stadig dyrere end den tilsvarende etiket med en pris på 10 øre.
- RFID skal nok overhale etiketterne, ligesom cd'en overhalede og erstattede lp'en, men det kommer ikke til at ske så hurtigt, som man havde regnet med, vurderer Jesper Toubøl.
Både han og mange analytikere siger, at den megen omtale af RFID-tags har været mere hype end praktisk anvendelse. Men med en målrettet indsats kan det sagtens lade sig gøre at skabe en holdbar løsning, tilføjer Jesper Toubøl med henvisning til projektet hos Kims. Han er ikke i tvivl om, at teknologien er fuldstændig moden, og at der er mange fordele at høste - når blot der er truffet beslutninger om samarbejdet mellem industri, detailhandel og forbruger om, hvordan systemet skal fungere.

Billedtekst:
- Vi har hele tiden en fuldstændig opdatering af, hvilke varer salgsvognene modtager, hvad man har på sit lager, og hvad man har solgt, fortæller technology manager Jesper Toubøl fra snackproducenten Kims. Foto: Rikke Madsen

Boks:
Mange definitioner på SCM
Der findes mange forskellige definitioner på supply chain management - til stor forvirring for både praktikere og forskere. Blandt de mest udbredte er følgende:

• SCM er det samme som logistik
• SCM handler om ledelse i en forsyningskæde
• SCM handler om integration af forretningsprocesser i en forsyningskæde
• SCM er et avanceret indkøbsbegreb

Ifølge nogle forskere udspringer SCM af logistikbegrebet, men er primært et strategisk begreb, der adskiller sig ved at fokusere på udvikling af eksterne relationer, anlægge et helhedsperspektiv på den samlede forsyningskæde og tage udgangspunkt i slutkundens behov. I dette magasin søger vi at forholde os til SCM på et bredt og overordnet niveau.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere