Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. november 2005.
...og goddag til Cultural Probes, der forhåbentlig kan hjælpe virksomheder til at spare penge, hvis alt går efter planen.
Forfattere:
Martin Niedersøe og Morten Dannesboe, begge 28 år og har begge en eksamen fra CBS i HA(dat).
Skrev speciale om:
Cultural Probes og om muligheden for at digitalisere metoden samt anvendelsesmuligheder.
Med andre ord:
- Cultural Probes er en brugerundersøgelsesmetode, man anvender til at afdække informationer om brugere. Et pendant til et traditionelt spørgeskema, men med den væsentlige forskel, at brugeren ikke er bundet til de spørgsmål, man har valgt at indlemme i et klassisk spørgeskema.
Hvordan det?
- Man lader brugeren selv indsamle data og dermed lave sin egen undersøgelse ved hjælp af en pakke med cultural probes. En enkel probe kan være en opgave, hvor man beder folk om at tage et billede. I så fald ville der medfølge et kamera.
Hvad er det nyskabende i jeres speciale?
- Vi forsøgte at digitalisere metoden ved at lave cultural probes bestående af opgaver der kunne løses med en mobiltelefons hjælpemidler. For os var det indlysende at bruge et medie, som næsten alle folk er fortrolige med. Det kan godt være, at man ikke har en pc, men en mobil har næsten alle, og de kan bruge den.
Lykkedes det i praksis?
- Ja. Vores undersøgelse, hvor vi afdækkede et arbejdsmiljø, viste, at det godt kan lade sig gøre at indsamle data på denne måde. Vi sendte opgaver ud til folks mobiler, som så svarede tilbage enten via sms eller mms. Faktisk var det en succes, og folk var positive. Dertil er der også det økonomiske aspekt. For virksomheder er det her en enkel og billig måde at lave effektive brugerundersøgelser på. I stedet for at hyre et firma til at lave en undersøgelse, kan man bruge cultural probes.
Har I planer om at videreudvikle ideen?
- Ja. Vi har talt med vores vejleder om at søge iværksætterstøtte og skabe et rent produkt, vi ville kunne sælge til virksomheder.
Hvad er drømmejobbet?
- Drømmejobbet ved jeg ikke helt. Men drømmen er at blive selvstændig med den frihed og risiko, det indebærer. Janus Friis (Skype-stifterenm red.) har jo banet vejen og vist, at det kan lykkes, bare man har viljen og modet.
Martin Niedersøe og Morten Dannesboe fik karakteren 10 for deres speciale i august.