Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. november 2005.
Nokia leder hele tiden efter nye veje til at udvide antallet af mobilbrugere i verden, og til at få de eksisterende til at købe nye mobiler.
Barcelona: Nokia forventer, at hele verden inden for fem år vil runde tre milliarder mobilbrugere. Væksten vil især ske i udviklingslande og nye mobilmarkeder, for eksempel i Afrika og Asien, forventer Nokia. Disse markeder vil, ligesom verdens første mobilmarkeder - dem i Vesten - være drevet af mobiltelefonens første og fortsat vigtigste funktion: Taleopkald.
Men Nokia vil ikke nøjes med at tjene penge på at sælge mobile telefoner og på de nye vækstmarkeder. Nokia vil også fortsætte med at tjene penge i de modne markeder, som allerede er mættet med mobiler, som kan bære taletelefoni. Nokia er klar over, at hvis det skal lykkes, og de modne markeder skal blive ved med at aftage den stadige strøm af nye modeller fra verdens største producent af mobiler, så skal der flere og nye funktioner og muligheder til.
Samtidig har Nokia en vision om, at mobilerne ikke bare skal være et kommunikationsredskab, men et redskab der desuden underholder brugerne. Mobiler skal fortsætte udviklingen væk fra kun at være telefoner til også at være egentlige computere med multimediefunktioner, som også kan ringe.
Det er som redskab til at nå disse mål, at det seneste påhit, mobilt tv, kommer ind i billedet.
- Kombination af mobiltelefoner og tv er en kombination af to produkter, som alle har. Mobilt tv har potentialet for at skabe mange flere kanaler for tv, siger Anssi Vanjoki der leder Nokias multimedie-afdeling.
Han stod i løbet af ugen bag en præsentation i Spanien af en række nye produkter, der skal henlede opmærksomheden på Nokias mobile tv.
Først og fremmest vil Nokia lancere en række nye telefoner, der som standard gør det muligt at se tv. Først og fremmest den nye Nokia N92, der bliver markedsført i midten af 2006, men Nokia lover derefter, at mobilt tv hurtigt vil blive en standard på de fleste high end telefoner, ligesom musik og kamera i dag.
Dernæst lancerede Nokia i mandags sin såkaldte Mobile Broadcast Solution. Et stykke software, som skal gøre det nemmere for leverandører af digitalt underholdsningsindhold - især tv- at distribuere. Softwaren skal også gøre det nemmere for leverandørerne at lave smarte brugergrænseflader til deres kunder ude ved mobilerne, og at få lanceret forskellige betalingsordninger for forskellige brugere eller geografiske områder, enten pay-per-view eller frit forbrug.
Men selv om Nokia under lanceringen af sin strategi for mobil tv lød meget overbevisende, så er den store udfordring fortsat at få overbevist brugerne. Spørgsmålet er, om Nokia har fundet svaret på, hvad det er fremtidens forbrugere vil have. Det store spørgsmål er, om kunderne vil ønske samme slags indhold på deres mobiler, som på deres tv. For eksempel reklamer
Historien har vist, at mobilindustrien har svært ved at forudse, hvad folk vil have. Industrien så ikke selv det store potentiale i SMS, da denne teknologi oprindeligt blev udviklet. Og modsat gik det WAP, der blev lanceret, da internettet for alvor viste sin kommercielle styrke og potentiale i 1990'erne. Dengang troede alle i mobilverdenen, at de kunne læne sig op af internettets succes ved at gøre det mobilt. Strategien slog imidlertid fejl, da man valgte WAP som standard - og selv om mange telefoner fortsat laves med WAP-funktioner, har det aldrig været den store succes.