Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. oktober 2005.
hurra Kommunerne jubler over, at de ved lov er blevet udnævnt til hovedindgang til den offentlige sektor.
Lovens signalværdi er stor.
Regeringens vision om kommunerne som hovedindgang til den offentlige sektor er helt rigtig, mener KL.
KL-chefkonsulent Jens Kriger Røyen har svært ved at skjule KL's begejstring over lov om kommunale borgerservicecentre, som blev vedtaget før sommerferien sammen med de øvrige reformlove.
- I stedet for, at der som nu står 20-30 myndigheder over for borgeren, så kan borgeren frem over bare kontakte kommunen, som så sørger for sammenhængen bag kulisserne. Den centrale rolle i forhold til borgerne vil vi da rigtig, rigtig gerne have, siger Jens Kriger Røyen.
Han ser lov om kommunale borgerservicecentre som en praktisk udmøntning af, at regeringen har grebet kommunernes borgerservice-tankegang - eller koncept om man vil - og gjort den til sin.
Med loven ønsker regeringen, at alle kommuner fremover skal arbejde efter borgerservice-tankegangen.
- I de kommuner, hvor man har udviklet borgerservice-konceptet gennem de seneste 15 år, vil loven ikke gøre den store forskel. Lovens signalværdi er til gengæld stor. Den signalerer til kommunerne, at der skal være en høj grad af service i betjeningen af borgerne. En borger skal ikke bare have den korrekte ydelse, det skal også være en god oplevelse at være i kontakt med kommunen, forklarer Jens Kriger Røyen.
Alle kommuner er for tiden i gang med enten at etablere borgerservicecentre eller videreudvikle dem, de allerede har.
Cirka to tredjedele af kommunerne har allerede i en årrække arbejdet efter borgerservicetankegangen. Rigtig mange af restgruppen er små kommuner, som er med i kommunesammenlægninger, hvor der findes mere erfarne kommuner eller en købstadskommune, der længe har arbejdet efter et borgerservice-koncept.
Ud over de sædvanlige borgerserviceopgaver skal kommunerne fra 1. november løse visse opgaver for Skat og fra 1. januar endvidere udstede pas og kørekort for politiet.
Ifølge KL er der endnu flere borgerserviceopgaver end dem, der er kommet med i loven, som kommunerne med fordel kunne løse. Eksempelvis erkendelse af faderskab (når der ikke er tvister) og separation eller skilsmisse, hvor parterne er enige, men godt kan bruge noget hjælp til at finde ud af, hvordan det for eksempel ser ud med skat og økonomi.
- De opgaver ligger i dag hos statsamtet, men i KL mener vi, de lige så godt kunne ligge i kommunerne, siger Jens Kriger Røyen.