Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. oktober 2005.
Danmark skal blive bedre til at sætte borgeren i centrum.
Det budskab har vi efterhånden hørt nogle gange - og nu hører vi det igen fra OECD, der har brugt et år på at evaluere vort lille kongeriges strategi for e-government samt den praktiske udførelse.
Ifølge OECD er danskerne gode til meget, men ikke lige til at sætte service i højsædet og borgerne i centrum.
Det er således ikke service, der står øverst, når vi digitaliserer, men effektivisering. Det koster på servicefronten. Og det koster igen på borgernes lyst til at bruge løsningerne. Forståeligt nok i de tilfælde, hvor borgerservice er en eufemisme for forvaltningseffektivisering.
I skrivende stund er dog sket en glædelig, servicefremmende begivenhed. Datatilsynet har accepteret, at bibliotekerne fortsætter med at sende ukrypterede e-mails til lånerne om reserverede bøger de næste fem år.
De mails er serviceydelser, som mange borgere i praksis benytter og sætter pris på, lyder begrundelsen.
Tak til Datatilsynet for afgørelsen og tak til bibliotek.dk, der netop nu kører net-kampagne, for at vise vejen til bedre borgerservice.
Til lykke til Danmark. Way to go.
God læselyst.
Lisbeth Egeskov
Redaktør