Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. oktober 2005.
ERP-markedets rollefordeling er forandret. Virksomhederne vil selv stå i spidsen for projekterne, mens konsulenterne leverer kompetencer inden for
produkter, processer og projektledelse.
Virksomheder kan og vil selv stå i spidsen på ERP-området, mens konsulenterne i højere grad bliver plukket til at assistere på spcifikke kompetenceområder.
Rollefordelingen mellem virksomheder og it-konsulenter er forandret. Virksomheder vil selv stå i spidsen på ERP-området, mens konsulenterne i højere grad leverer kompetencer inden for produkter, processer og projektledelse. Det skaber nye udfordringer for virksomhederne, der kæmper for at sikre sig de rette kompetencer internt.
For år tilbage greb virksomheden telefonen og ringede til konsulenterne, der så dukkede op i fuld styrke og stod for ERP-implementeringen. Og når arbejdet var færdiggjort, rejste konsulenterne hjem igen - og overlod driften til virksomheden.
Ifølge Torsten Jacobsen, der er partner i PA Consulting
Group, et af Danmarks største rådgivningsfirmaer, har virksomhederne i dag større fokus på at opgradere egne kompetencer. De vil selv stå i spidsen for projekterne.
- Flere virksomheder har egne kompetencecentre og bruger derfor konsulenterne på helt specifikke områder - for eksempel som den part, der kan give en "second opinion", når de står over for leverandøren og skal vurdere, hvad der er den bedste løsning, forklarer Torsten Jacobsen.
I slutningen af 90'erne blev der foretaget mange ERP-implementeringer, som virksomhederne opfattede som meget komplicerede projekter, der krævede assistance fra eksterne konsulenter. Men i dag tager virksomhederne ifølge IDC-analytiker Bo Lykkegaard selv i højere grad ansvaret.
- Dengang overså man ofte, at ERP-systemet faktisk er virksomhedens rygrad - og medvirkende til at bestemme konkurrenceevnen. Det har virksomhederne fokus på i dag og ønsker selv at tage styringen, så de hurtigere kan reagere på markedet og ændre på processerne, forklarer Bo Lykkegaard og nævner et nyt opkøb, en ny forretningsenhed, salg- eller servicemodel som eksempler på situationer, hvor virksomhedens tilpasningsevne kan være afgørende for konkurrencesituationen. Analytikeren forventer, at virksomhederne i fremtiden i endnu højere grad vil overtage på ERP-området, hvilket allerede har og fortsat vil forandre it-konsulenternes rolle på markedet.
Denne udvikling mærker konsulenthuse som AppliCon, R5 og Ementor også. De tre konsulenthuse peger på, at deres rolle har forandret sig fra at være meget teknisk til i dag at være mere forretningsorienteret.
- Vi oplever, at kunderne i højere grad har en forretningsorienteret tilgang til projekterne - og derfor stiller krav om, at vi forstår virksomhedens forretning. Derfor bliver vores rolle mindre teknologisk og i højere grad at optimere forretningens processer, siger administrerende direktør hos Ementor, Carsten Dilling.
Hos AppliCon pointerer den administrerende direktør Martin Nørballe, at virksomhederne selv er blevet meget dygtige på SAP-området, som er AppliCons arbejdsfelt.
- Virksomhederne har opbygget meget viden om systemerne, og det har forandret vores rolle. De laver typisk en base i virksomheden, hvor der opbygges kompetencer - og henter assistance hos konsulenter, når de har behov for helt specifikke spidskompetencer, siger Martin Nørballe.
Selve implementeringen af ERP-systemet har ifølge Pernille Kræmmergaard, lektor i informatik på Handelshøjskolen i Århus, gennem flere år været det primære fokus hos mange virksomheder.
Hun peger på, at der i dag, hvor ERP er blev almen praksis i de fleste store danske virksomheder, opstår en række udfordringer med hensyn til, hvordan virksomhederne bedst leder deres systemer, og hvordan de sikrer sig de rette kompetencer hertil. I denne forbindelse bliver det interessant at se, hvilken rolle konsulenter kommer til at spille i virksomhedernes fremtidig ledelse af systemerne påpeger hun.
- Vi har ofte set, at virksomhederne efter implementeringen er kommet til at hænge på konsulenterne - på godt og på ondt. Efter implementeringen har det været konsulenterne, der har siddet på kompetencerne, og de er derfor blevet en mere eller mindre fast del af virksomheden, forklarer Pernille Kræmmergaard og tilføjer, at det især kan være svært for de mindre virksomheder at opbygge kompetencer internt. Lektoren tager pt. de første skridt til et omfattende forskningsprojekt, der skal undersøge hvordan it-systemerne ledes i virksomheden efter implementering af ERP. I den forbindelse har hun blandt andet været i kontakt med en mellemstor virksomhed, hvor man efterlyser svaret på, hvordan denne ledelsesmæssige udfordring skal klares.
- Som de nævnte, får man som mindre virksomhed ikke meget ud af at kigge mod de store virksomheder. De har jo ressourcerne til selv at opbygge kompetencecentre. Og det har de mindre virksomheder ikke, og er derfor i højere grad afhængig af eksterne kompetencer i form af konsulenter siger Pernille Kræmmergaard.
Udfordringen hos de mindre virksomheder har fået opmærksomhed hos konsulenthusene, hvor R5 og Ementor i øjeblikket gør sig netværkstanker.
- Vi tror, der vil opstå helt nye samarbejdsformer. Derfor undersøger vi mulighederne for at opbygge en slags netværksvirksomhed, hvor man kan samle virksomheder eksempelvis inden for samme branche, hvor de i netværket kan udveksle kompetencer, forklarer Søren B. Sørensen, der er chef for Ementor Consulting, som er en ny enhed hos Ementor, hvor afdelingerne Business Solutions og Business Consulting er blevet samlet.