Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. oktober 2005.
Både SAP-kunder og softwarehuse, der udvikler på SAP NetWeaver-platformen, kan brænde sig, mener konkurrenten
Oracle, der ser egen middleware som en bedre løsning.
Oracle vil - ligesom ERP-markedets konge, SAP - binde næste generation af sine ERP-systemer hårdere til selskabets egen middlewareplatform, Oracle Fusion. Fordelene - lige fra ydelse til sikkerhed - tæller langt mere end ulemperne, lyder begrundelsen.
Men SAP's kunder ville også være bedst tjent med Oracle Fusion eller et andet fremmed middlewareprodukt, mener den højest placerede dansker i Oracle, Jesper Andersen. Han har ansvar for at få den bedst mulige funktionalitet med ind i fremtidens ERP-system fra
Oracle.
- SAP gør meget ud af at sige, at deres middleware, NetWeawer, "interopererer" med standarder, men i grund og bund er der tale om en lukket middleware-arkitektur - en proprietær arkitektur, mener Jesper Andersen.
Det kan give bagslag, for eksempel ved prisforhøjelser, mener han.
- Hvis vi for eksempel fordoblede prisen på Oracle Fusion kunne både kunder og
ISV'er (uafhængige softwarehuse, red.) blot tage IBM's WebSphere ind i stedet. Hvis SAP fordobler prisen på NetWeaver, står kunden på herrens mark, lyder det, dog med et langt mere bramfrit udtryk.
At WebSphere er inde i varmen til næste generation af
Oracles ERP-systemer skyldes dog ikke nødvendigvis blot ønsket om en åbenhed. En anden stor middlewareleverandør, Bea Systems, efterlades ude i kulden. Men Oracles opkøb af konkurrenten PeopleSoft, og dermed også af J.D.Edwards, kan have medvirket til større åbenhed.
J.D. Edwards kunder var i forvejen tvunget over på IBM's WebSphere, og de har udtrykt uro ved endnu en gang at skulle skifte platform.
PeopleSoft havde bebudet, at ERP-systemet skulle tilpasses WebSphere, og at kunderne dermed ville få en langt bedre løsning end SAP-kunder fik med bindingen til NetWeaver.
SAP er langt bagud i forhold til både IBM og Oracle, når det gælder om at følge standarderne, mener Jesper Andersen. Det gælder standarderne for de såkaldte web-services, der er centrale i fremtidens SOA-arkitektur (Service Orienteret Arkitektur). Og middlewaren er livsnerven for disse services.
- WS-I (Web Services-Interoperability Organization, red.) definerer standarderne, og både IBM og Oracle har været dybt involveret i standardiseringsarbejdet i mange år, siger Jesper Andersen.
Fordi standarderne følges, udgør Oracle Fusion også en slags værktøjskasse, hvor visse værktøjer uden videre kan bruges sammen med produkter fra andre leverandører. Oracle kalder funktionaliteten for "hot plugable" - lige til at stikke i stikket.
Kunder, der har investeret kraftigt i en anden middlewareplatform, kan altså nøjes med sætte det ønskede Oracle-værktøj i "stikket", være det sig applikationsserveren, directory serveren eller noget helt tredje.
Standarderne fra WS-I har også afgørende betydning for, den del af middlewaren, der sikrer, at data flyttes på rette måde mellem de forskellige services eller komponenter.
Oracle Servicebus håndterer dette. Skal data for eksempel flyttes fra service A til B, kan A kræve en slags "bekræftelse" fra B, før data overhovedet fremsendes. Her kan der være tale om fortrolige oplysninger til en leverandør.
- Man skal have en servicebus, der forstår de forskellige sammenhænge, siger Jesper Andersen.
Han fremhæver også en anden del af middlewaren, kaldet Customer Datahub, der tager højde for, at kundedata ofte varierer fra system til system, for eksempel hvad angår stavemåder, kundenummer, og betegnelser.
Customer Datahub udgør en slags "kanon" (ordet brugt lige som kulturkanon, red.) - altså en slags overordnet afgørelse af, hvad der er rigtigt. Og den slår igennem uanset i hvilket system, en kunde er oprettet, fortæller Jesper Andersen.
- SAP har ikke et tilsvarende produkt for kunder, men de har en Product Datahub, ligesom os, siger Jesper Andersen.
Analysehuse som Forrester og Gartner giver også flotte karakterer til Oracle Fusion. Men Oracle mener, at man i sin database har yderligere et es i konkurrencen mod SAP. Man har hele "stakken": Database, middleware og applikationer.
Da en af Oracles absolutte topchefer, Charles Philips, i starten af oktober var i København, sagde han til Computerworld, at databasen - informationerne - stadig udgør det allervigtigste for kunderne.
- Men når kunder skal træffe beslutninger hurtigt, så har de behov for resten af "stakken" for at gøre det rigtigst og mest sikkert. I øvrigt udtrykker kunderne også ønske om færre leverandører, sagde Charles Philips.
Den garvede ERP-analytiker, Nigel Montgomery fra AMR Research, mener, at Oracle måske har ret. Men prispres ved at tage andet ind, kan måske give en økonomisk fordel.
Analysehuset IDC's ERP-analytiker, Bo Lykkegaard, ser anderledes på situationen. Da middleware og applikationer bindes tættere sammen, er det godt nok vigtigt for kunderne, at én leverandør kan understøtte begge dele.
- Men databasen er mere løst koblet til applikationen, grænsefladen er mere standardiseret, og de underliggende teknologier er mere modne. Derfor er det ikke afgørende, om applikationsleverandøren selv leverer en database, så længe databasen er certificeret og understøttet af leverandøren, siger Bo Lykkegaard.
Billedtekst:
fordel - Vi har 12.000 ISV'er (uafhængigt softwarehus, red.), der udvikler til vores middlewareplatform, og det er en fordel for kunderne. SAP er først i gang med at opbygge en ISV-partnerskaberne, siger Oracle-direktøren Jesper Andersen, der har ansvar for næste generation af Oracles ERP-produkt.