SAS Institute bager på konsulenthuse

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 30. september 2005.


SAS Institute vil dyrke tættere relationer med de store konsulenthuse. Opdyrkning af et forhandlernet bliver der dog ikke tale om. SAS Institute vil fortsat helst selv.

SAS Institute har indledt et forsøg på at komme tættere på rådgiverne.
Det er bare et af flere initiativer fra den klart største og mest dominerende spiller på det danske marked i mødet med nye strømninger på business intelligence-markedet.
I Danmark har SAS Institute ellers altid gjort alting selv med egne konsulenter. Ingen forhandlere og ingen partnerkanaler.
- Vi kommer stadig til selv at sælge direkte og kommer ikke til at have forhandlere. Men vi kommer til at arbejde tættere sammen med nogle af de rådgivere, der er på markedet, siger marketingdirektør Jim Nielsen fra SAS Institute.
Flere af de største rådgivere - som Accenture, PA Consulting, Capgemini, CSC, Platon med flere - var allerede før sommeren inviteret til en lukket forestilling med SAS Institute som arrangør.

Behov for uddannelse
I efteråret følger direktionen i SAS Institute ifølge Jim Nielsen op med en snak med direktionerne i et antal konsulenthuse, hvor der vil blive diskuteret fælles interesser.
- Vi vil gerne tale med konsulentvirksomhederne om, at de kunne være interesserede i at bruge vores model til at identificere behov for anvendelse af intelligence, siger Jim Nielsen.
Han foretrækker generelt begrebet "intelligence", når han skal beskrive forretningsområderne for SAS Institute under ét.
Baggrunden for ønsket om
at rykke tættere på konsulenthusene er ifølge Jim Nielsen at ruste private virksomheder og det offentlige til bedre at være i stand til at vælge leverandører.
- Rådgiverne har behov for at blive uddannet inden for intelligence. De har traditionelt excelleret inden for ERP-verdenen, så der er brug for at skubbe noget viden ud om intelligence, siger Jim Nielsen.
Knap 30 år på det danske marked har givet et solidt fundament i Danmark, som selv søsterselskaber i andre lande kun kan misunde den danske datter i den amerikanske SAS Institute-koncern.

Tocifrede vækstrater
Som meldingerne lyder fra andre i markedet oplever også SAS Institute, at der er vækst i markedet for business intelligence.
- Jeg er helt enig, det er et marked, der er ekstrem vækst i. Og ser man på vækstraterne på det brede marked, er der tale om tocifrede tal, siger Jim Nielsen.
Specielt inden for to af fire områder, som SAS Institute deler markedet i, er der rigtig stor vækst, vurderer marketingdirektøren.
Områderne er dataintegration, hvor dataene fra forskellige systemer samles sammen, og analytical intelligence, hvor der foretages den tungere analyse med områder som data mining, forecasting, simulering med videre.
Det ene af de to mindre vækstramte områder er intelligence storage, hvor dataene lægges til rette i databaser, der understøtter business intelligence.
Det andet mindre vækstramte område er simpel business intelligence, hvor data præsenteres overskueligt i tabeller, lagkagediagrammer, speedometre og andet, og hvor data kan vendes, drejes og anskues fra forskellige indgangsvinkler.

Udtynding i branchen
SAS Institute bliver nu mødt af flere spillere end tidligere på markedet. De har også bemærket lugten af vækstpotentiale.
Ingen af dem levner Jim Nielsen de store chancer for at kunne lægge alvorligt pres på SAS Institute.
Han sammenligner udviklingen i markedet for intelligence med udviklingen af ERP-systemer.
Kunderne vil, mener Jim Nielsen, foretrække den leverandør, der kan levere hele paletten af intelligence-værktøjer.
SAS Institute har en solid position på markedet i Danmark, og de færreste vil bestride, at SAS Institute også har den bredeste og mest komplette produktpalette på området.
De direkte konkurrenter, som også har nogle år på bagen inden for business intelligence, spår Jim Nielsen til at blive ofre for konsolideringer i branchen. Som det er sket på ERP-området.

Fremtid i brancheløsninger
Databaseproducenternes og ERP-producenternes indtog kommer heller ikke til at true SAS Institutes position for alvor, mener han.
- Vi har lavet det her i 30 år, og man udvikler ikke intelligence-software ved at sætte 2.000 mand til at udvikle noget kode, siger Jim Nielsen.
Nye behov som følge af, at brugen af business intelligence breder sig ned i organisationerne i personalegrupper uden for ledelsen, har SAS Institute mødt med introduktionen af Web Report Studio.
Den rammer ifølge Jim Nielsen plet på de mindre forretningsenheder og virksomheder, der har behov for de mere simple business intelligence-løsninger med tilbygningsmuligheder efter behov. Og ikke de meget tunge, som SAS Institute traditionelt har haft fokus på.
Men det er, understreger han, ikke motoren i vækst på business intelligence-området for SAS Institute.
Fremtiden er ifølge Jim Nielsen de integrererede løsninger og specifikke løsninger på branche- og forretningsområder.

Billedtekst:
- Vi kommer stadig til selv at sælge direkte og kommer ikke til at have forhandlere. Men vi kommer til at arbejde tættere sammen med nogle af de rådgivere, der er
på markedet, siger marketingdirektør Jim Nielsen fra SAS Institute.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere