Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. september 2005.
Lanceringen af adgangen til landspatientregistret gav et regulært dunderbrag i antallet af brugere af sundhed.dk.
Det tog et år og otte måneder at få de første 20.000 registrerede brugere. Og halvanden uge at få de næste 25.500. Tjenesten sundhed.dk, der er borgernes og de sundhedssektoransattes portal til sundhedsområdet, oplevede et regulært
boom, da sundhed.dk for nylig gik i luften med en ny service: Adgangen for borgeren til at se sin egen sag i landspatientregistret.
Selv om tjenesten tidligere havde lanceret en indgang så man kan se sin egen status i organdonorregistret eller til at se, hvad man har købt af receptpligtig medicin, var det tilsyneladende adgangen til at se indlæggelser og behandlinger på landets sygehuse, der slog hovedet på sømmet for sundhed.dk.
Tjenesten har valgt at satse entydigt på den digitale signatur, og i dagene efter lanceringen blev TDC bombarderet af henvendelser fra folk, der ville have en digital signatur for at kunne komme ind på sundhed.dk.
Men selv om den nye service oplevede et regulært boom i dagene efter lanceringen, nedtoner direktør for sundhed.dk, Morten Elbæk Petersen, alligevel succesen. Lanceringen kom nemlig samtidig med den kampagne, som en række offentlige virksomheder nu har lanceret for gøre danskerne opmærksomme på mulighederne med det offentlige på nettet.
- Vi var ikke bare heldige, men ligefrem meget, meget heldige. Men når det er sagt, er det også klart, at tjenestens indhold og relevans er afgørende for, hvor stor interesse, den vækker. Og her må man sige, at vi har fået skabt en interesse hos folk, siger Morten Elbæk Petersen.
Siden lanceringen af den nye service den 12. september har sundhed.dk haft mere end 209.000 forespørgsler på den funktion, hvor man kan se sine sygehusbehandlinger, og det resultat er ikke til at tage fejl af, mener direktøren.
- For mig understreger det bare, at tjenesterne skal være relevante for borgerne og så skal interessen nok følge efter. Vi er jo ikke interesseret i
boom for boomets skyld, men derimod i at lave en tjeneste, der er relevant for borgere, der skal i kontakt med sundhedsvæsenet, siger Morten Elbæk Petersen.
Sundhed.dk's argumenter for valget af den digitale signatur var delvist ansporet af, at hele sundhedssektoren kun ønsker én adgang og ikke et væld af koder, som eksempelvis netborger.dk tilbyder.
Selv om det udelukker nogle brugere, der ikke har signaturen, er Morten Elbæk Petersen overbevist om, at de, der finder indholdet relevant nok, også vil bestille og installere en signatur:
- Og det gælder faktisk for alle de tjenester, der i øjeblikket står bag den store kampagne. Alle har hver især et potentiale for at skabe boom i udbredelsen. Den største udfordring udbyderne står overfor er at øge kendskabet til mulighederne.
De første dage efter lanceringen blev 21.000 nye signaturer fra bestilt fra TDC. Normalt udstedes kun cirka 1.000 om dagen, og TDC tilskriver selv interessen for sundhed.dk æren for boomet
Billedtekst:
Medicinforbrug Med digital signatur giver sundhed.dk mulighed for at se, hvad man har købt af receptpligtig medicin,