Skæbnetime for Projekt Digital Forvaltning

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. september 2005.


Der er blevet tyndt i toppen af Projekt Digital Forvaltning. Lederen af taskforcen går til et nyt job, medarbejdere siver, og tre helt centrale bestyrelsesmedlemmer er skiftet ud. Sandsynligvis lukkes projektet før tid.

Projekt Digital Forvaltning er i krise. Forankringen i det magtfulde Finansministerium, der ses som kritisk nødvendig for fortsat slagkraft, vakler, efter at ministeriet på under en måned har mistet de to mest prominente fortalere for digital forvaltning.
Lederen af Den Digitale Taskforce, Thomas Nielsen, meddelte i denne uge, at han forlader skansen til fordel for et nyt job i ToldSkat. Forinden havde Statsministeriet snuppet bestyrelsesformanden, Finansministeriets departementchef Karsten Dybvad, der havde markeret sig som visionær digitalist. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra den nye formand, Christian Kettel Thomsen, der skal løfte arven efter Dybvad - og gøre det uden at kunne læne sig op af taskforcens leder gennem tre år.
Yderligere har repræsentanterne for to andre centrale ministerier taget deres afsked og dermed forladt bestyrelsen - henholdsvis Videnskabsministeriets departementchef Leo Bjørnskov, der netop er afløst af Uffe Toudal Pedersen, og Indenrigs- og Sundhedsministeriets Ib Valsborg, der fratræder ved udgangen af denne måned, og hvis afløser endnu ikke er fundet. Og ude i taskforcen er kernemedarbejdere begyndt at sive, selv om projektet efter planen skal løbe frem til udgangen af 2006.

Både i bestyrelsen og administrationen taler man om, at projektet, der skal drive omstillingen til digital forvaltning på tværs af den offentlige sektor, er i krise - ledelsesmæssigt, administrativt og strukturelt. Samtidig skorter det ikke på erkendelse af, at der er et kolossalt behov for koordinering både internt i staten og på tværs mellem stat, amter og kommuner.
Uden Den Digitale Taskforce var vi for eksempel ikke kommet langt med den digitale signatur. Den var druknet i slagsmål, siger et bestyrelsesmedlem. Listen over gennemførte projekter omfatter også e-dagene med deres digitalisering af papirgangene i det offentlige og det fællesoffentlige ESDH-projekt for elektronisk sags- og dokumenthåndtering.
Værdien kan måles på flere skalaer. De seneste års digitale tigerspring har sikret Danmark topplaceringer på talrige internationale hitlister. Dertil kommer effektiviseringen af den offentlige sektor og et stykke it-udviklingsarbejde, der har gavnet den private.
Bestyrelsen mødes i næste uge. På dagsordenen er to projekter, som vil være meget synlige, hvis man gennemfører dem. Henholdsvis kommunernes mærkesag om en borgerportal og amternes tilsvarende sag om borgerkortet. Deres skæbne er uvis.
Øverst på dagsordenen er spørgsmålet om fremtiden for det digitale projekt efter åreladningen. Den vil have konsekvenser, runger det i korridorerne, hvor man forventer ganske voldsomme ændringer.
Flere centralt placerede folk vurderer, at taskforcen vil blive lukket i løbet af relativt kort tid. Muligvis vil den blive omdannet til et kontor i Finansministeriet. De tilbageblevne medarbejdere vil enten køre de igangværende projekter til ende, eller også vil de blive lagt ud i de relevante ressortministerier såsom Videnskabsministeriet.
Risikoen er tab af indflydelse på grund af Videnskabsministeriets og andres lavere magtposition i forhold til Finansministeriet, og fagfolk frygter dertil tab af forretningsmæssig fokus på den organisatoriske forandringsproces - læs: færre effektiviseringsgevinster - til fordel for en mere snæver teknologisk tilgang.
Nogle frygter, at taskforcen vil blive sendt ud på et sidespor i en styrelse, langt væk fra den politiske beslutningskraft. Det skete eksempelvis for FESD-projektet, der nu hensygner i Økonomistyrelsen.

Den største risiko er, at Finansministeriet melder sig ud nu, lyder det fra flere sider. Sågar fra Videnskabsministeriet, hvor man ellers fra starten i 2001 var krigerisk indstillet over for taskforcen, som nogle så som et angreb på ministeriets ressort. Nu erkender man, at det har skabt dynamik og været en styrke.
For også for Videnskabsministeriet har det været helt centralt med så stærk en samarbejdspartner i Finansministeriet. Det havde ikke været det samme at skulle i clinch med unge budgetbisser, der falder i søvn, når man begynder at tale om XML. Et emne det er svært at forklare, ligesom det er svært at forklare, at it-budgetter ikke bare er noget, man beslutter på papir - de skal også føres ud i livet, hvilket er rigtig vanskeligt. I regnedrengenes "nul-fejlskultur" er det en svær proces at gennemføre fællesoffentlige digitaliseringsprojekter.
Det kræver hedsporer og hands-on fra departementcheferne at holde niveauet. Det kommer ikke af sig selv. For mange interessenter har en interesse i at trække projektet af sporet, vurderer et bestyrelsesmedlem.
Grundlæggende skal der ses kritisk på, hvad man vil med Den Digitale Taskforce, og hvordan Projekt Digital Forvaltning skal fortsætte - hvis det skal fortsætte.
En særlig udfordring er, at de lavthængende frugter er ved at være høstet. Man står over for det lange, seje træk. Så er det svært at fastholde interessen og engagementet, og ikke mindst af den årsag er det væsentligt at fastholde Finansministeriets engagement.

Boks:
Helveg: Regeringen skal i offensiven
for Taskforcen
- Udskiftninger i Den Digitale Taskforce burde ikke være noget problem. Men det kan risikere at blive det - med al respekt for de kvalificerede folk der er i gang med at give stafetten videre. Årsagen er, at den fællesoffentlige it ikke er tilstrækkeligt højt prioriteret af regeringen, lyder anklagen fra de radikales it-ordfører Morten Helveg Petersen.
Han efterlyser, at finansminister Thor Pedersen (V) kommer på banen. Hvis regeringen turde sige, at vi skal have flere fællesoffentlige løsninger i stedet for at lade det være op til hver enkelt institution, amt eller kommune, så skulle embedsapparatet nok føre det ud i livet, mener Helveg.
- Problemet ved ambitiøse fællesoffentlige projekter er netop, at de kræver gennemslagskraft. Det kræver, at regeringen siger, det her er noget, vi vil. Ellers sander det til i den magtpolitiske bermuda-trekant mellem kommuner, amter og stat, og så glider det mellem hænderne på os. Det er sket gennem de sidste mange år, og jeg kan frygte, at det fortsætter, siger Morten Helveg Petersen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere