Dansk venture kan ikke gøre jobbet færdig

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. september 2005.


Skype-succesen gik den danske venturebranches næse forbi. Men den er også stadig umoden på vigtige punkter, siger eksperter.
Den danske venturebranche, hvis metier er at hjælpe nye virksomheder i gang med risikovillig kapital, har selv iværksætterpræg. Den har meget ringe erfaring med den sidste, vigtige fase af en investering: den helst indbringende exit.
- Som det har været indtil i dag, lider mange af de danske ventureselskaber af mangel på erfaring. Vi har et venturekapitalmarked, der opstod i slutningen af 90'erne og døde igen umiddelbart efter 2000. I den periode har man ikke haft særlig gode muligheder for at opbygge erfaring. Dertil kommer, at mange af de folk, der gik ind i industrien, kom fra andre erhverv og ikke havde en kultur for at bygge virksomheder op på denne måde, siger Christian Vintergaard, adjunkt, ph.d. ved Copenhagen Business School og den eneste i Danmark, der underviser i venturekapitalisme.

Efter det indbringende salg af Skype er der fokuseret på, at ingen danske ventureselskaber havde turdet satse på Skype - eller var inviteret ind i investorkredsen. I it-branchen taler nogle om, at Skype skal være glad for, at virksomheden ikke havde danske investorer med, for så var den aldrig kommet ud over den globale rampe med så stor succes.
- Det, de danske investorer hidtil har koncentreret sig om, er at skaffe sig en pipeline af ideer og at være i stand til at udvikle dem frem til noget med forretningspotentiale. Situationen i dag, er, at flere danske investorer står med nogle virksomheder, der måske er klar til en exit. Problemet er, at det har man ikke nået at prøve endnu - undtagen når virksomheden er gået rabundus. Der er højst en håndfuld gode eksempler på salg, siger Christian Vintergaard:
- I den situation bliver man i særlig grad nødt til at satse på de internationale spillere, der har prøvet det før - det vil sige amerikanske, engelske, tyske spillere eller private equity-selskaber, hvis fokus er på mere veletablerede virksomheder. Og det, vi ser nu, er netop, at stadig flere af de danske investorer kobler sig på internationale partnere.

Fra en investeringsbank, der rådgiver ventureselskaber, lyder kommentaren, at det at være dygtig til at investere også indebærer, at man er dygtig til at sælge bagefter. Det mest almindelige er et industrielt salg, og her gælder det om at screene markedet og kunne se, hvor vækstmulighederne er, eller hvor nogen kunne have behov for den pågældende virksomhed.
- Det er svært og en stor opgave for et lille ventureselskab at screene markedet for potentielle købere. Du skal kunne tænke meget kreativt og kunne sælge en ide. For Skype havde mange eksempelvis regnet med, at et selskab som Cisco var en mere oplagt køber - eBay var en overraskelse. Den mest oplagte køber giver ikke nødvendigvis den højeste pris. Ofte sælges eksempelvis til en umiddelbar konkurrent, men så hæmmes prisen af overlap i aktiviteterne, siger en rådgiver herfra, som udbeder sig anonymitet.
Hvis du vil sælge dit hus, skal du finde nogen, der dagligt sælger huse - ikke nogen der er god til at finde de rigtige materialer og gøre huset pænt, tilføjer han.

Formanden for dansk venturekapitalforening, Ulrik Spork, siger, at det er en fair observation, at de danske selskaber er uerfarne, når det gælder den forkætrede exit.
- Det er klart, at her har amerikanerne glæde af deres 20-30 års erfaring med at få afsluttet investeringer - både med at eksekvere salg og få en god pris, Der er noget erfaring, som ikke er så veludbygget i Skandinavien og Danmark.
Ulrik Spork tilføjer, at danskere kan være lige så skrappe, men at netværk betyder meget. Og at nogle af amerikanernes netværk sætter dem i stand til at skabe en auktionsproces og en tro på, at selskabet har alternative købere. Det er vi knap så gode til i Europa endnu.
- Men det kan ikke nytte, at vi sidder og kigger på en Skype eller en Giga og siger, at sådan skal det gå alle vores selskaber. Det gør det jo ikke. Det er de exceptionelle. Skype giver genlyd hele vejen gennem ventureverdenen - ikke kun i Danmark - og alle synes, prisen er lidt ude af trit med virkeligheden. Så det er godt gået at få den pris, hvilket har ladet sig gøre, fordi de har været i stand til at lave en auktion og bygge en interesse op hos flere potentielle købere. Ellers var de aldrig nået så højt op.
Om Skype er signalet til en ny boble eller bølge vil vise sig, siger Ulrik Spork.
- Det er et enkeltstående datapunkt, der giver os alle sammen blod på tanden. At det kan lade sig gøre at skabe så unikke værdier på kort tid, er en inspiration for os alle.

Læs mere side 12-13

Boks:
Investeringslysten stiger
It er inde i varmen igen, og investeringslysten ligger på et historisk højt niveau, fremgår det af en opgørelse fra Vækstfonden og dansk venturekapitalforening, DVCA. Generelt bliver de enkelte investeringer større, og flere udlændinge har mod på det danske marked, fremgår det af tallene.
Med et samlet investeret beløb på mellem 550 og 575 millioner kroner er investeringerne steget syv procent i andet kvartal til det højeste niveau i de to et halvt år, parterne har lavet undersøgelsen. At investeringerne bliver større, er positivt, fordi virksomhederne så bedre kan koncentrere sig om driften frem for næste kapitalrunde, påpeger DVCA's formand, Ulrik Spork. Samtidig er der i gennemsnit to udenlandske investorer i investorkredsene - det dobbelte af samme kvartal sidste år. En meget interessant udvikling, der peger i retning af et højt ekspansionsniveau, hvor man har behov for globale partnere, lyder kommentaren.
At informations- og kommunikationsteknologi er inde i varmen igen, illustreres af, at virksomhederne her fik tilført 4,2 millioner kroner i andet kvartal mod 2,7 millioner i samme periode sidste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere