Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. september 2005.
Med køb for over 110 milliarder kroner går Oracle efter struben på ERP-markedets konge, SAP. Begge er ude efter IBM's store del af kagen inden for middleware. Alles våben er serviceorienteret arkitektur, og Microsoft er spillets joker.
Oracles køb af Siebel for 35 milliarder kroner (5,85 milliarder dollars) i denne uge udgør på længere sigt den hidtil alvorligste trussel, tyske SAP har mødt.
Købet skærper krigen om ERP-markedets kunder - et marked, hvor SAP i dag er den ubestridte leder med sit økonomisystem og de øvrige systemer i ERP-pakken. Oracle er nummer to.
SAP har, efter at have sovet i timen, så småt overhalet Siebel inden om på omsætningen med sit kundevendte system, men Siebel var pioneren inden for sværvægter-CRM (Customer Relationship Management) og har derfor mange af SAP's kernekunder i folden.
Købet af Siebel giver Oracle kontakt til 4.000 CRM-kunder og omkring 3,4 millioner brugere af CRM-systemet.
Oracle har tidligere købt andre softwareselskaber, som udfordrer SAP, herunder ERP-konkurrenten PeopleSoft og detailhandelsspecialisten Retek, som SAP bød på først. Faktisk har Oracle alene på godt et år postet mere end 110 milliarder kroner ind i kampen om ERP-markedet, men denne kamp er blot en af mange.
Overordnet står kampen om, hvem der vinder den tunge del af det softwaremarked, som ligger over styresystemet. Om hvem der bliver branchens "Microsoft" på dette område.
Kampen gælder nemlig også, hvem der skal levere den middleware, der udgør en slags lim mellem applikationer og internettet, applikationer imellem samt mellem applikationer og nye softwarebaserede service-tjenester. Bea Systems udmærkede sig først med sin Web Logic på dette marked, men IBM fik erobret sig en dominans via gavmildhed og forbedring af sin WebSphere-teknologi.
Både Bea og IBM har haft travlt med at bygge videre på fundamentet med applikationsteknologi. Analytiske programmer - såkaldt business intelligence - blev en del af pakken. Ligeså software til portaler og til udvikling af applikationer.
På sin vis nipper de sig opad. SAP har imidlertid fået sin egen middleware på banen med navnet Netweaver og er dermed et skridt nærmere et væg-til-væg tilbud til kunderne, der i forvejen har udtrykt ønske om færre leverandører. Såkaldt best of breed - det bedste produkt i hver produktklasse uanset leverandør - er på retur.
Oracles bud på middlewarefronten er Fusion-produktet. Men selskabet har også åbent vist interesse for et opkøb af Bea.
Oracles store brag udi konkurrencen kommer dog med Oracle Fusion, en alt i en-pakke, hvis første dele skulle komme i 2007. Indholdet? Det skulle være alt det bedste fra Oracles egne produkter og de tilkøbte - både på ERP- og CRM-området.
SAP får nogle år til at drage nytte af den uro over produkternes skæbne, som opkøb og Oracle Fusion-planerne forårsager blandt kunder. Men fremtidens vinder afgøres måske af en helt anden teknologi, nemlig små programtjenester - de såkaldte services. Her overbyder SAP og Oracle hinanden med visioner. En service udfører en given proces, for eksempel "fra ordre til faktura". En slags legoklods, der kan "knappes" ind i ethvert system, hvor der er brug for den funktionalitet.
Men IBM vil være med. Verdens største it-selskab gik da også ud med en større lancering, få dage efter Oracle bebudede sit køb af Siebel.
Buzz-ordet er SOA - Service Oriented Architechture. Det dækker over software som et legoklods-byggesæt, i stedet for som noget, der strikkes sammen fra øverste venstre hjørne til nederste højre hjørne, og hvor fanden er løs, hvis der skal udskiftes et mønster i strikketøjet.
Vil kunderne søge tilbage mod best of breed? Vil den tunge SAP-bruger vælge serviceklodser fra IBM? Vil Oracle-brugeren vælge en brik fra SAP?
Muligt er det, da der inden for SOA arbejdes med åbne standarder. Så spillet åbnes, men i kulissen står Microsoft og tripper. Entreen på ERP-området via Navision og Great Plains skete sent og startede svagt, men ingen tør længere undervurdere softwaregigantens muskler.
Læs mere side 8
Boks:
ORACLE-KØB i 2005 RETTET MOD SAP
Måned Firma Område Pris (i $)
September Siebel* CRM 5,8 mia. **
August i-flex Banksoftware 900 mio.
Juli ProfitLogic Detailsoftware Ej oplyst
April Retek*** Detailsoftware 700 mio.
Januar PeopleSoft ERP 10,6 mia.
* Forudsætter godkendelse fra Siebels
aktionærer og antitrust-myndigheder
** Oracle overtager også Siebels kasse-
beholdning på 2,2 mia. dollars
*** SAP bød først. Oracle overtrumfede