Tata opruster i Europa

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. september 2005.


Den indiske it-gigant Tata Consultancy Services ekspanderer i Europa. Der ansættes flere både i Tatas europæiske udviklingscenter i Ungarn og i Skandinavien.
™outsourcing
Af Vibeke Hjortlund
Tatas 34 europæiske chefer holdt topmøde i København i slutningen af sidste uge. For bordenden sad N. Chandrasekaran, executive vice president med ansvar for at formulere i den hastigt voksende indiske koncerns globale strategi og få den ført ud i livet. Han havde ekspansion på programmet.
Samtidig med at vestlige konkurrenter som IBM og Accenture ekspanderer med offshore-centre i Indien, arbejder Tata på at forstærke sin forankring på det europæiske marked, hvor man havde en vækst på 60 procent sidste år. Ligesom konkurrenterne sprang på offshoring til Indien, dyrker Tata
"near-shoring" for de europæiske kunder - altså outsourcing til de billigere europæiske lande - og fører således krigen over i fjendens lejr.
- Netop nu ønsker vi for det første at udvide vores center for softwareudvikling i Ungarn. For det andet arbejder vi på at opbygge lokale "front end"-operationer med højtuddannede analytikere, der gennem deres kendskab til lokal lovgivning, forretningsforhold og andre specifikke krav og forhold kan udgøre vores grænseflade til de enkelte lande. Vi ansætter folk i en række lande, inklusive Tyskland, Holland og de skandinaviske lande. Det er vigtigt at få fat i den dygtige, lokale arbejdskraft, understreger N. Chandrasekaran.

Således satser Tata på organisk vækst. Tata bød i 2003 på SAS' it-selskab, da det blev sat til salg, men det blev i stedet overtaget af CSC.
Afdelingen i Ungarn, der blev etableret i 2001, har omkring 320 medarbejdere, hvoraf over 80 procent er lokalansatte, der taler flere europæiske sprog. Inden 2007 skal det tal øges til over 1.000.
Mens de grundlæggende it-services stadig leveres fra Indien, ventes Budapest-centret at kunne tiltrække opgaver med outsourcing af selskabers it-infrastruktur - et område hvor man endnu ikke har nogen danske kunder.

I Skandinavien beskæftiger Tata omkring 500 medarbejdere. Det er en blanding af udstationerede indere, folk fra centeret i Budapest og skandinaver. Sammensætningen afhænger af opgaverne - hvilke teknologiske, forretningsmæssige og sproglige kompetencer, de kræver.
N. Chandrasekaran var i godt humør ved ankomsten til Danmark, for omtrent samtidig kunne Tata offentliggøre en aftale med den hollandske ABN Amro Bank, der er den største outsourcing-ordre nogensinde for et indisk selskab. Den femårige aftale, som han har været med til at forhandle på plads, sikrer Tata en omsætning på mindst 250 millioner dollars. Den har en samlet værdi af 2,24 milliarder dollars og inkluderer såvel andre indiske selskaber som vestlige IBM og Accenture.
- Det er en vigtig referenceaftale. En type aftale der meget effektivt etablerer troværdighed. De har taget et stor skridt, siger den fornøjede Tata-topchef om den hollandske storbank. Han ser aftalen som startskuddet til, at de indiske selskaber bliver inviteret om bord i europæiske mega-aftaler på lige fod med vestlige konsulenthuse og systemintegratorer.

Således havde han komfortabel rygvind på vejen til sit vigtigste kundemøde i København - hos A.P. Møller Mærsk på Esplanaden. Efter A.P. Møller Mærsks overtagelse af rederiet P&O Nedlloyd skal it-systemerne fusioneres, og mens IBM i kraft af det gamle Mærsk Data sidder tungt på den danske side, dominerer Tata i det hollandske selskab.
- De er en stor kunde, og de er glade for os. I fusionssituationer er der både muligheder og trusler, og vi ved endnu ikke, hvordan det ender. Først skal A.P. Møller Mærsk beslutte, hvordan it-arkitekturen skal se ud, og hvilke systemer de vil beholde. Derefter kan man se på leverandørerne. Min tilgang er, at vi skal gøre, hvad der er bedst for dem. Vi skal forstå deres ønsker og behov, og rette ind i forhold til det, siger N. Chandrasekaran.
Et af hans vigtigste salgsargumenter over for A.P. Møller Mærsk er Tatas dybe kendskab til transportsektoren. Derudover fremhæver han, hvordan Tata skaber værdi for sine kunder - ved med rettidig omhu at levere varen til tiden, på budget og også til en attraktiv pris.

Billedtekst:
near-shoring Tata praktiserer"near-shoring" for europæiske kunder. Det vil sige outsourcing til de billigere europæiske lande, oplyser executive vice president, N. Chandrasekaran.

Boks:
Tata
Tata Consultancy Services blev etableret i 1968 og har afdelinger i 34 lande. Koncernen blev børsnoteret sidste år, hvor omsætningen var 2,2 milliarder dollars og overskuddet 512 millioner dollars. Inden for det seneste år er medarbejderstaben øget med omkring 13.000 til 49.000. 60 procent af omsætningen kommer fra USA, 23 procent fra det europæiske kontinent.

Boks:
Øget fokus på procesforretningen
De indiske it-selskaber har - i langt højere grad end de europæiske - indrettet deres organisationer efter de internationale kvalitetsstandarder og modeller for effektive processer. Det var et nødvendigt konkurrenceparameter. Tata har gjort en forretning ud af nødvendigheden. En omsætning på 16 millioner kroner på proceskonsulentydelser ventes at stige markant.
Tata var det første indiske selskab, der blev certificeret på højeste niveau 5 efter CMMI (Capability Maturity Model Integration) standarden for it-udvikling. Koncernen har tilsvarende implementeret en række andre standarder såsom SCMM, PCMM, ISO, IEEE, ITIL samt Six Sigma metodologien, der benytter data og statistisk analyse.
I bestræbelser på at holde sig foran konkurrenterne på den front, har Tata inkorporeret dem alle sammen i sin egen proprietære kvalitetsmodel, iQMS - Integrated Quality Management System. Det er foregået i samarbejde med The Software Engineering Institue på Carnegie-Mellon universitet i USA, der har udarbejdet CMMI-modellen.
- Vi arbejder på at lave den næste generation af kvalitetsstandarder for processerne, og vi håber, at arketypen iQMS bliver en industristandard, siger N. Chandrasekaran.
Konsulentydelser på procesområdet er et relativt nyt ben i forretningen, Tata stadig er ved at bygge op.
Sidste skud på stammen blev lanceret sidste år: konsulentydelser inden for kreativitet og innovation. Alt baseret på filosofien om kreativ tænkning, udviklet af Edward de Bono.
Hans begreber som lateral tænkning, der går ud på at se en problemstilling fra mange vinkler, og instrumentet "Six Thinking Hats" der bruges til at sætte kreativ tænkning i system, er rullet ind i en softwareapplikation fra Tata.
- Vi introducerede værktøjerne sidste år og arbejder allerede med en række selskaber. Ideen er at effektivisere den kreative og innovative proces. Eksempelvis strander en brainstorm ofte i argumenteren frem og tilbage. Med en metodik til at systematisere processen, når man langt hurtigere til et et resultat, siger N. Chandrasekaran. hjort




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere