Vild forvirring om .eu

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. september 2005.


Virksomhederne er forvirrede over reglerne for det nye .eu-domæne, der nu tilmed udskydes til slutningen af 2005.

Der er stigende forvirring om fordelingen af de kommende .eu-domæner. Alle erfaringer har vist værdien af at beskytte sine varemærker på nettet. Derfor forsøger virksomheder, organisationer, myndigheder, byer og så videre med alle midler at sikre sig rettighederne til deres ofte sammenfaldende navne.
Tilmed blev registreringen af domænerne, der skulle være begyndt fra oktober, i den forløbne uge udskudt til slutningen af året. Registringen vil til den tid begynde med en karenstid, den såkaldte sunrise-periode. Her vil kun oplagte indehavere af registrerede varemærker, stednavne og offentlige myndigheder kunne lægge billet ind på en internetadresse, der slutter med .eu. Imidlertid kan billetten hurtigt vise sig at være en nitte, for selv i sunrise-perioden tildeles domæner efter først-til-mølle-princippet blandt alle, der kan dokumentere en tilknytning til navnet.

Dermed risikerer Carlsberg
- i et tænkt eksempel - at tabe Carlsberg.eu til den tyske by med samme navn, hvis begge har lagt billet ind på domænet, og byen kommer først i køen.
- Det har givet en ren klondikestemning blandt virksomhederne, der gør alt, hvad de kan, for at komme først. Som oftest helt uden grund, fordi de ikke kender reglerne, siger advokat Jakob Plesner Mathiasen fra det it-specialiserede Johan Schlüter Advokatfirma. Han oplever en tiltagende panik for den kommende sunrise-periode.
Registreringsprocessen forventes at give masser af sammenfald og risiko for efterfølgende slagsmål om, hvem der har mest ret til et domæne, beretter blandt andre domænefirmaet Speednames.
Speednames er blandt de virksomheder, der længe har solgt retten til at blive stillet i kø til et .eu-domæne - hvilket ikke nødvendigvis indebærer en garanti for også at få fat i domænet. I sidste ende handler det nemlig om, hvilket domænefirma, der kommer først med ansøgningen, når sunrise skydes i gang.

- Der er mange uklarheder
i reglerne om .eu, og det skaber frustration blandt virksomhederne. Tilmed forsøger nogle domænefirmaer at udnytte den manglende viden, siger Jakob Plesner Mathiasen, hvis advokatkontor selv har været udsat for et firma, der forsøgte at afsætte .eu-domæner med åbenlyst forkerte salgsargumenter om, at indehavere af et .dk-domæne også var forpligtede til at købe et .eu-domæne.
Et andet kreativt tiltag mærkes i Patent- og Varemærkestyrelsen, der har oplevet et stigende antal forsøg på at registrere varemærker, der ender på .eu. Dermed håber virksomhederne at sikre sig retten til .eu-domænet, men den går ikke:
- Vinder man retten til domænet, får man jo så et navn der ender .eu.eu - altså eu to gange, siger Jakob Plesner Mathiassen.

Boks:
Sunrise-perioderne
Sunrise-perioden består af to perioder a to måneder. Den første er netop udskudt til at begynde i slutningen af 2005.

Sunrise 1: Her kan kun ansøges om domænenavne vedrørende registrerede nationale og offentlige varemærker, geografiske betegnelser og offentlige myndigheder.

Sunrise 2: Samme som grupper som sunrise 1, men også varemærker, der ikke er registreret, men blot indarbejdet gennem lang tid, beskyttede personnavne, kunstværker og litterære værker.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere