Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. september 2005.
Virksomhederne er forvirrede over reglerne for det nye .eu-domæne, der nu tilmed udskydes til slutningen af 2005.
Der er stigende forvirring om fordelingen af de kommende .eu-domæner. Alle erfaringer har vist værdien af at beskytte sine varemærker på nettet. Derfor forsøger virksomheder, organisationer, myndigheder, byer og så videre med alle midler at sikre sig rettighederne til deres ofte sammenfaldende navne.
Tilmed blev registreringen af domænerne, der skulle være begyndt fra oktober, i den forløbne uge udskudt til slutningen af året. Registringen vil til den tid begynde med en karenstid, den såkaldte sunrise-periode. Her vil kun oplagte indehavere af registrerede varemærker, stednavne og offentlige myndigheder kunne lægge billet ind på en internetadresse, der slutter med .eu. Imidlertid kan billetten hurtigt vise sig at være en nitte, for selv i sunrise-perioden tildeles domæner efter først-til-mølle-princippet blandt alle, der kan dokumentere en tilknytning til navnet.
Dermed risikerer Carlsberg
- i et tænkt eksempel - at tabe Carlsberg.eu til den tyske by med samme navn, hvis begge har lagt billet ind på domænet, og byen kommer først i køen.
- Det har givet en ren klondikestemning blandt virksomhederne, der gør alt, hvad de kan, for at komme først. Som oftest helt uden grund, fordi de ikke kender reglerne, siger advokat Jakob Plesner Mathiasen fra det it-specialiserede Johan Schlüter Advokatfirma. Han oplever en tiltagende panik for den kommende sunrise-periode.
Registreringsprocessen forventes at give masser af sammenfald og risiko for efterfølgende slagsmål om, hvem der har mest ret til et domæne, beretter blandt andre domænefirmaet Speednames.
Speednames er blandt de virksomheder, der længe har solgt retten til at blive stillet i kø til et .eu-domæne - hvilket ikke nødvendigvis indebærer en garanti for også at få fat i domænet. I sidste ende handler det nemlig om, hvilket domænefirma, der kommer først med ansøgningen, når sunrise skydes i gang.
- Der er mange uklarheder
i reglerne om .eu, og det skaber frustration blandt virksomhederne. Tilmed forsøger nogle domænefirmaer at udnytte den manglende viden, siger Jakob Plesner Mathiasen, hvis advokatkontor selv har været udsat for et firma, der forsøgte at afsætte .eu-domæner med åbenlyst forkerte salgsargumenter om, at indehavere af et .dk-domæne også var forpligtede til at købe et .eu-domæne.
Et andet kreativt tiltag mærkes i Patent- og Varemærkestyrelsen, der har oplevet et stigende antal forsøg på at registrere varemærker, der ender på .eu. Dermed håber virksomhederne at sikre sig retten til .eu-domænet, men den går ikke:
- Vinder man retten til domænet, får man jo så et navn der ender .eu.eu - altså eu to gange, siger Jakob Plesner Mathiassen.
Boks:
Sunrise-perioderne
Sunrise-perioden består af to perioder a to måneder. Den første er netop udskudt til at begynde i slutningen af 2005.
Sunrise 1: Her kan kun ansøges om domænenavne vedrørende registrerede nationale og offentlige varemærker, geografiske betegnelser og offentlige myndigheder.
Sunrise 2: Samme som grupper som sunrise 1, men også varemærker, der ikke er registreret, men blot indarbejdet gennem lang tid, beskyttede personnavne, kunstværker og litterære værker.