Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. september 2005.
Overdrevne krav om modenhed kan reducere antallet af leverandører og svække konkurrencen i det offentlige, advarer Dansk Management Råd.
- Det er godt at få fokus på andet end prisen på it-projekter. Det, at vi også får sat spot på kvalitet og evnen til at styre processen, er et stort skridt i den rigtige retning, siger Susanne Andersen, direktør i Dansk Management Råd, der er en del af Dansk Industri.
Konsulenterne var de første, der mødte et organiseret modenhedskrav fra det offentlige, da SKI, Statens og Kommunernes Indkøbs Service, sidste efterår indførte det i kvalitetskrav til tilbudsgivere på sin første rammeaftale for konsulentydelser. Det blev hilst velkomment i branchen.
Nu vil Videnskabsministeriet lave en vejledning til den offentlige sektor om, hvordan man kan stille krav om modenhed til it-leverandørerne. Det giver imidlertid anledning til usikkerhed - og ikke kun fordi der er uvished om, hvilken status vejledningen får.
- Hvis ikke den enkelte offentlige organisation har ekspertise til at vurdere, hvilke krav det er relevant at stille, kan de blive fristet til at vælge det hele. Så kommer man nemt til at stille uforholdsmæssigt mange krav i forhold til den opgave, der skal løses. Det betyder, at man kan afskære nogle leverandører, og konsekvensen er, at konkurrencen forringes. Det er et skrækscenarie, for i forvejen er det offentlige it-marked domineret af et meget lille antal leverandører, siger Susanne Andersen.
Hun pointerer, at matchende modenhed hos de offentlige kunder er en forudsætning for at få et kvalitetsløft og understreger vigtigheden af, at kunde og leverandør har en fælles opfattelse af, hvilken kontekst modenhed skal indgå i.
Billedtekst:
spredning Susanne Andersen, DMR, ser it-modenhedskravet som en naturlig konsekvens af, at it er vokset fra at være spredt spaghetti til at skulle kunne fungere i en helhed.