Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. august 2005.
Fremtidens marked vil byde på flere showrooms, vurderer Foreningen for Dansk Internethandel. Også danske Bolia.com erfarer, at butikken får større betydning for væksten.
Forbrugerne kigger inden for i et showroom, der er indrettet som et rigtigt hjem. Her kan få et indtryk af betrækkets kvalitet, farven og størrelsen, inden man går hjem og overvejer sit køb - og måske klikker ind på en hjemmeside og lægger en bestilling.
Den model vil blive almindelig mange flere steder i fremtiden, forudser direktør for Foreningen for Dansk Internethandel Morten Kamper.
I dag er det virkelighed hos Bolia.com, der i Europa har 11 showrooms - eller butikker, som de er blevet omdøbt til. Og ifølge Bolia.coms direktør, Lars Lyse Hansen, er butikkerne et vigtigt medie, hvor kunderne kan få svar på deres spørgsmål og hjælp til at vælge det rigtige produkt. Det viser regnskabstallene hos Bolia.com.
Tre fjerdedele af virksomhedens totale omsætning kommer fra salg i butikken, mens en fjerdedel kommer fra internetsalg.
- Vi har haft succes med vores koncept, men vi har også lært, at butikkerne er blevet mere vigtige. Da vi startede, byggede vi en butik i Århus på 200 kvadratmeter. Nu bygger vi butikker på 1.000 kvadratmeter, siger Lars Lyse Hansen.
Bolia.coms ekspansionsplan går ud på at bygge flere butikker - både på nye markeder og i de lande, hvor virksomheden er til stede i forvejen.
- Vi vil sætte mere fokus på vores butikker frem for internettet. Det har vist sig, at jo flere butikker vi har, des større bliver omsætningen, fordi vi får synergi mellem butik og internet, forklarer Lars Lyse Hansen.
Flere lignende koncepter vil dukke frem på markedet i fremtiden, forventer Morten Kamper.
- Jeg forestiller mig, at stormagasiner i fremtiden vil blive et sted, hvor producenterne lejer en plads til et showroom, hvor forbrugerne kan gå hen og få inspiration - og så kan de købe varen, når de kommer hjem foran computeren.