Det nye dankort går i stykker på rekordtid

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. juli 2005.


Kvaliteten af det nye chipdankort er elendig, mener både butikker og brugere. Chippen falder simpelthen ud eller går i stykker, og både belægningen og
magnetstriben falder af.

Det stærkt omdiskuterede chipdankort er af en så dårlig kvalitet, at det i mange tilfælde er helt ubrugeligt. Sådan lyder kritikken fra både forbrugere og erhvervsliv, der melder om dankort, der ikke virker, belægning, der falder af, og chips, der falder helt ud af kortet og efterlader et stort hul.
- Det er simpelthen for dårlig kvalitet. Chippen bliver alt for hurtigt slidt og kan i mange tilfælde kun bruges ti gange, før den går i stykker, siger Christian Bæk Larsen, der er butiksbestyrer hos computerbutikken Shg.dk i Århus.
Shg.dk er en af de få butikker, der fortsat bruger chippen - primært fordi bankerne fra næste årsskifte ikke længere dækker tab, som skyldes svindel med magnetstriber. Christian Bæk Larsen ser dagligt dankort, hvor chippen er trykket ind, slidt af, faldet ud eller bare gået i stykker.
Samme historie lyder fra Rune Rehlund, der bestyrer forretningen Jysk i Gentofte. Hans vurdering er, at op mod hver tiende dankort er i stykker - med lange køer og langsommelig betjening til følge.
- Det er ærgerligt og frustrerende både for os selv og for kunderne, siger Rune Rehlund, der er særligt irriteret over den måde, selve transaktionen foregår på.
Selv om en kunde på forhånd ved, at chippen i hans dankort ikke virker, er han alligevel nødt til at bruge den. Først når terminalen selv har konstateret fejlen, giver terminalen lov til at betale med magnetstriben. Den proces kan typisk tage op til tredive sekunder ekstra og betyder, at Rune Rehlund må afsætte ekstra personale til at holde flere kasser åbne.

Men det ikke kun butikkerne selv, der lider under chipdankortets børnesygdomme. Ole Pallesen Jensen fra Århus er en af de forbrugere, der har haft problemer med det nye dankort. Han er nu på sit tredje dankort inden for blot seks måneder. I hans første kort faldt chippen ud og efterlod et stort hul i kortet efter blot to en halv måneds brug. Han fik hurtigt et nyt kort, men i det virkede chippen slet ikke.
- Det er utrolig følsomt og går i stykker selv ved almindelig opbevaring og brug. Og selv om det ikke er noget problem at få et nyt, er det alligevel irriterende og virker ikke som et helt gennemtænkt produkt, siger Ole Pallesen Jensen.
Samme historie går igen hos systemadminstrator Flemming Lynggaard fra Ølstykke. Hans dankort holdt dog fire måneder, før chippen først flækkede og siden røg helt ud. Han har nu fået et nyt, hvor magnetstrimlen imidlertid ikke virker. Også på dette nye kort sidder chippen løst.
- Det virker helt vildt uprofessionelt, at man sender et produkt ud, der ikke engang er tæt på at virke. Jeg har haft dankort i 12 år og har aldrig tidligere haft problemer, der bare minder om dem, de nye dankort giver, siger Flemming Lynggard.

Hos Dankort A/S, der overordnet står for det nye dankort, beklager man, at både butikker og forbrugere har haft problemer med kvaliteten. Kommunikationschef Jakob Rasborg erkender, at mange af de nye kort har fejl, men Dankort A/S har endnu ikke fuldt overblik over, hvor stor fejlprocenten er.
Ifølge Jakob Rasborg skyldes det manglende overblik, at langt størstedelen af butikkerne stadig bruger magnetstriben, og at mange forbrugere derfor endnu ikke har opdaget, om chippen er i stykker.
- Det er ikke acceptabelt, hvis kvaliteten af kortet er for svingende, men det eneste, vi kan gøre, er at få udskiftet de kort, som viser sig at give problemer, siger Jakob Rasborg.
Brancheforeningen Dansk Handel og Service har heller ikke overblik over problemets omfang. Alligevel er chefkonsulent Henrik Hyltoft oprørt over, at det er de handlende og ikke bankerne selv, der opdager problemet.
- Hvis dankortets kvalitet er dårlig, ender problemet igen hos butikkerne. Vi betragter det som helt urimeligt, at de handlende skal samle op på de fejl, som der ligger i det nye system, siger Henrik Hyltoft, der mener, at det må være bankernes ansvar at teste, om kortene virker og er i en ordentlig kvalitet - eller tilbagekalde dem, hvis det viser sig, at fejlen er systematisk.

Læs mere side 8
Billedtekst:
Kvalitet? Bankerne bliver nødt til at teste, om dankortenes kvalitet er i orden - og tilbagekalde dem, hvis fejlene er systematiske, mener Dansk Handel og Service. Foto: Jens Møller Nielsen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere