Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. juni 2005.
En aggressiv konkurrence-koldfront trækker sammen over et overophedet marked for Business Intelligence og analyseredskaber. Klassens tunge dreng, SAS Institute forventer konsolidering i branchen.
Ni af ti topchefer er utilfredse med deres BI, de såkaldte business intelligence værktøjer, der bruges til beslutningsstøtte. Det lever ikke op til forventningerne, lyder konklusionen i et rundspørge til hundrede topchefer i nogle af verdens største virksomheder, foretaget af konsulentvirksomheden Accenture.
Resultatet blev kundgjort på SAS Forum i Portugal tidligere på ugen, hvor den store privatejede softwarekoncern fortsatte med at etablere en fintunet strategi, der skal bøde på netop den utilfredshed. En væsentlig del af pointen er bestræbelser på at italesætte en platformstrategi og et enterprisekoncept - EIP eller Enterprise Intelligence Platform. BI skal rulles ud på tværs i organisationen frem for at være fordelt på siloer, så også topchefen kan få et overblik, og så går tidens trend i øvrigt væk fra best of breed-løsninger i retning af færre, mere partnerorienterede leverandørforhold, lød budskabet.
- BI-markedet er hot, kun it-sikkerhed tiltrækker sig mere opmærksomhed, og det går godt. Men vi har et stort arbejde foran os med at forklare betydningen af EIP, og vi er også under pres på flere fronter, siger Jim Davis, marketingdirektør i SAS.
Nye konkurrenter myldrer ind i arenaen. Det gælder ERP-spillere som SAP og databasespecialister som Oracle foruden både IBM og Microsoft, der investerer flittigt. Konsolidering på BI-markedet er på vej, har en række analysehuse for længst forudsagt.
Mogens Weinreich, administrerende direktør for SAS Institute i Danmark, vover gerne det ene øje med et bud på fremtidens marked:
- Om fem-seks år er der kun tre seriøse BI-leverandører tilbage. Det er SAS, SAP og Microsoft, lyder hans vurdering.
Jim Davis er enig. I et klassisk scenarie venter han, at de små vil overleve, mellemlaget vil blive presset ud eller købt op, og kun de helt store vil overleve.
Hvad virksomhedens ejer og topchef, Jim Goodnight angår, optrådte han med ganske respektfulde kommentarer om SAS' klassiske BI-konkurrenter som Business Objects, Cognos og Hyperion. Mens især SAP og IBM var skydeskive for hånlige spydigheder. Som i beklagelsen over, at det går så skidt med tysk økonomi - med tilføjelsen, at det jo også er "SAP-land".
I en ny analyse fra IDC hedder det, at SAS fortsat skal arbejde med at komme ud over den traditionelle opfattelse af selskabet som sælger af rene datamining-værktøjer og statistik-software. BI-feltet er simpelthen overfyldt, hedder det.