Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. juni 2005.
Branchespecifik ERP De fleste virksomheder har grundmodulerne på plads
i deres systemer til enterprise resource planning (ERP). Nu fokuserer de på tillægsmoduler, der kan give dem en merværdi - for eksempel i form af branchetilpasning.
Antallet af branchespecifikke ERP-produkter vokser markant. Det gør det svært for især mindre virksomheder at vælge rette system
og forhandler.
Efterhånden som der bliver flere og flere tilbud om branchespecifikke løsninger på ERP-hylderne, bliver det sværere at vælge det helt rette ERP-system, især for de små virksomheder. For jo mere der er at vælge imellem, jo sværere er det at vælge rigtigt. Og virksomhederne står tilbage med spørgsmålet om, hvad der er værst: Slet ikke at købe nyt ERP-system eller at købe ind med bind for øjnene.
- Der er et øget behov for markedsoverblik, efterhånden som der kommer flere og flere branchespecifikke løsninger. Siden vi lancerede vores portal for få måneder siden, har vi fået et utal af henvendelser fra virksomheder, som søger hjælp til at vælge, siger Søren Ellemose.
Han er medejer af ERPbasen.dk, som forsøger at give virksomheder et overblik over markedet. Han er samtidig aktuel med bogen ERP Guiden 2005 (se anmeldelsen til venstre på denne side).
- En ting er, at man finder sig en ERP-leverandør, som kan levere en branchespecifik løsning til for eksempel vvs-installatører eller elektrikere. Noget andet er at finde ud af, om det så også er den bedste leverandør og det bedste produkt, og om der findes andre, siger han.
- Det overblik findes ingen steder i dag.
Så hvad skal virksomhederne gøre, når de skal finde ERP-systemer, som er tilpasset deres specifikke brancher?
- Min opfordring til virksomhederne er: Tag kontakt til brancheorganisationen. I for eksempel autobranchen sidder der folk i brancheorganisationen med detailkendskab til virksomhedernes behov og samtidig indblik i ERP-markedet og de enkelte løsninger. Ofte har de været ude ved medlemsvirksomhederne og set, hvordan det fungerer i praksis. Dernæst kan man bruge erfa-grupper til at få information om, hvilke branchespecifikke løsninger der findes og fungere, foreslår Søren Ellemose.
Søren Ellemose har planer om at udbygge ERPbasen.dk, så den også viser en form for overblik over de branchespecifikke løsninger. Men da der er grænser for, hvor mange kategorier siden skal have, opfordrer han virksomhederne til også at benytte andre redskaber, når de skal vælge. Han foreslår, at selv små virksomheder laver egentlige business cases for, hvad det er, deres ERP-systemer skal bidrage med.
- Det burde være en selvfølge, men mange af de små virksomheder springer det over alligevel. Men det er uhensigtsmæssigt, for en ERP-implementering er ikke bare ligesom at købe en standardpakke med kontorprogrammer, slår Søren Ellemose fast.
Han forklarer, at en lille virksomhed skal bruge business casen til at prioritere de krav og ønsker, den har til ERP-systemet, for eksempel i ultimative krav (need to have) og i fleksible krav (nice to have).
- Den liste kan virksomhederne så bruge som en liste over de kvalifikationskrav, som ERP-leverandøren skal opfylde. Listen kan sendes ud til leverandørerne som det første, og kan de ikke opfylde kravene, så er de slettet af listen. Det er et godt hjælpemiddel til at vælge og til at spare tid, siger han.
De små firmaer skal med andre ord ruste sig til tænderne, før de går ud og møder ERP-markedet. Markedet er nemlig domineret af producenter og leverandører, der typisk er større end de små firmaer, og som er vant til at handle med store virksomheder. Ofte har de små firmaer heller ikke it-kompetencer til at matche ERP-forhandlere og -leverandører i en forhandlingssituation.
Derfor er der en række faldgruber, som de skal undgå, når de går i ERP-supermarkedet.
- Nogle producenter og forhandlere markedsfører brancheløsninger, selvom det reelt ikke er brancheløsninger. De prøver at sælge en løsning med udgangspunkt i måske bare en enkelt kunde, som de tidligere har lavet noget tilpasningsarbejde for, og så går de ud og sælger den løsning bredt som en branchespecifik løsning, siger Søren Ellemose.
Derfor bør man som kunde undersøge, hvordan og til præcis hvilken branche løsningen er udviklet.
- Det dur for eksempel ikke, at man køber en branchespecifik ERP-løsning til transportbranchen. Man er nødt til at specificere dette yderligere: Er det transport med fly, skib, jernbane, lastbil, bus eller noget helt sjette? En virksomhed, der alene beskæftiger sig med turistkørsel i busser har alt andet lige ikke de samme behov som et rederi med speciale i transport af flydende naturgas. Men begge virksomheder er jo i transportbranchen. Der er stor forskel, og anbefalingen må derfor være, at man får demonstreret systemerne ud fra de konkrete behov, som den enkelte virksomhed har, siger Søren Ellemose.
Billedtekst:
Skræddersyet? Det vrimler med ERP-løsninger, som passer perfekt til bestemte brancher. Eller gør det? For hvad skal et busselskab stille op med en løsning, som tilsyneladende er skræddersyet til "transportbranchen", når det i virkeligheden bare er et standardsystem, som leverandøren engang har rettet lidt til for et containerrederi?
Illustration:Barton Stabler
Boks:
Branchespecifikke ERP-løsninger
Branchespecifikke ERP-løsninger kaldes også vertikaler. Det er standardsystemer, som man via tilpasning eller nye moduler målretter en bestemt branches behov. Branchespecifikke løsninger er især blevet udviklet inden for traditionel industri- og fremstillingsvirksomhed (fysiske varer), transporterhvervet og handel. Men der kommer også flere og flere inden for håndværk og service. Mange producenter og leverandører af ERP-systemer bruger de branchespecifikke løsninger til at skabe sig et unikt produkt til nichekunder, som konkurrenterne har overset.