Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. april 2005.
Oven på et dårligt kvartalsregnskab fra Ementor, fremlægger administrerende direktør for den danske forretning, Carsten Dilling, i dag en ny strategi. Fokusering er nøgleordet.
I dag, fredag, præsenterer den nye direktør for Ementor i Danmark, Carsten Dilling, de godt 730 ansatte for den strategi, der skal rette op på økonomien hos det kriseramte selskab.
Det sker oven på en uge med et nyt ansigt i den danske ledelse, i form af salgsdirektør Stig Tiedemann, spekulationer om frasalg af flere divisioner og ikke mindst et katastrofalt førstekvartals koncernregnskab, hvor den danske del af forretningen stod for 42 millioner af koncernens samlede underskud på 79 millioner kroner.
Ved sin ansættelse 17. marts i år sagde Carsten Dilling, at han ville fortsætte den kurs, der allerede var lagt af forgængeren Claus Thorsgaard uden at rokke båden.
Nu erkender han, at den strategi ikke længere er holdbar.
- Vi må acceptere, at vi ikke formår at være det hele for alle potentielle kunder. Vi bliver nødt til at fokusere på det, som vi er gode til. Der er ting i forretningen, som vi vil vælge fra, og det vil blive et synligt, strategisk valg, siger han.
Carsten Dilling ønsker ikke at pege på de områder, der skal skilles fra forretningen.
- Det kræver en analyse af vores engagementer, siger han.
I Danmark fungerer Ementor ifølge Dilling reelt i otte-ti divisioner. Herunder managementkonsulenter, forretningsløsninger til henholdsvis SAP, Oracle og Microsoft Business solutions, systemudvikling og integration, outsourcing, en afdeling for service og vedligehold, helpdesk, kabelforretningen, der står for fiberoptik og kobberkabling til virksomheder og institutioner samt en infrastrukturafdeling, der blandt andet omfatter konsolideringsprojekter og storageinstallationer.
Områder, som det er sikkert, at selskabet satser på, er SAP-forretningen og forretningskonsulenterne. Ementor i Danmark overtog i 2000 Ernst & Young Management Consultings danske afdeling, som Dilling udtrykker tilfredshed med.
- Vi skal satse der, hvor vi har noget unikt i Danmark. Vores konsulentkompetencer er et godt eksempel. Vi skal have en forretning fokuseret på det, vi magter, og det er sandsynligvis ikke at gå i direkte konkurrence med "væg til væg" selskaber som IBM.
Analysearbejdet vil ikke nødvendigvis resultere i frasalg af aktiver. Det har en række børsanalytikere i norden ellers udtrykt spekulationer om efter denne uges regnskab. En svensk analytiker hos Standard & Poors pegede blandt andet på, at man forventede effektiviseringer i den danske forretning og ikke ville blive overrasket, hvis frasalg var en del af strategien.
Ifølge Dilling er det forhastede konklusioner.
- Der vil blive taget hensyn til de nuværende aktionærer, og vi skal fremlægge vores planer for dem og høre, hvad de synes, før vi begynder at tale om frasalg, siger han.
Billedtekst:
- Vi skal have en forretning fokuseret på det, vi magter, og det er sandsynligvis ikke at gå i direkte konkurrence med "væg til væg" selskaber som IBM.
Carsten dilling, administrerende direktør, ementor danmark