Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 15. april 2005.
BlackBerry har med den famøse push email-funktion gået sin sejrsgang på det nordamerikanske og britiske marked. TDC sender den på markedet i Danmark om kort tid, men hvor stor en succes, den har mulighed for at blive her, hersker der uvished om.
Push-løsning
Vejen går gennem topledelserne. Det er den krystalklare udvikling på BlackBerry'ens kernemarkeder, og det forventer TDC også bliver tilfældet i Danmark.
Men underdirektør i TDC Mobil Erhverv Jörg van den Berk er på det rene med, at omfanget af det snævre segment er begrænset, så TDC satser på at komme længere ned i rækkerne med den også.
- BlackBerry er et produkt, som store kunder har efterspurgt meget, og vi er glade for at kunne tilbyde det. Om vi kan få volumen på det afhænger af, hvor gode vi er til at fortælle kunderne, hvad de får ud af den. Det store spørgsmål er, om virksomhederne vil opfatte BlackBerry-løsningen som et redskab, der kan effektivisere medarbejdernes arbejdsgange, siger han.
Andre store spørgsmål er, om prisniveauet vil vise sig så højt, at udbredelsen bliver tilsvarende lav. Og hvordan BlackBerry vil klare sig i konkurrencen med TDC's eksisterende email-løsning, den Microsoft-baserede "På farten med Outlook", der anvendes med en Exchange server og enten HP 6340 eller Qtec håndholdte. Mens BlackBerry er en push-løsning, er den eksisterende en "pull", hvor man selv skal trække sine mails ind.
Et ekstra led
Jörg van den Berk beskriver den løsning, TDC venter at lancere i andet kvartal som en BlackBerry- standardløsning. Den kræver for det første anskaffelse af håndholdte terminaler og et abonnement hos TDC Mobil. Derudover skal der på kundens adresse opstilles en BlackBerry Enterprise Server (BES), der kobles op mod den mailserver, kunden i øvrigt har. Altså et ekstra led, hvis man i forvejen har en Exchange-server stående.
For TDC's vedkommende kræver det også en startinvestering i systemtilpasninger at kunne få BlackBerry ind på hylderne foruden løbende omkostninger til Research in Motion, der ejer BlackBerry-teknologien.
Sammenligner man den nye løsning med den eksisterende, er den umiddelbart synlige forskel, at man med "På farten med Outlook" skal trykke på to knapper for at hente sine mails, mens de med BlackBerry kommer løbende helt af sig selv. Den bruger Jörg van den Berk selv med tilfredshed, men som han siger, er der med push-funktionen en oplevelsesmæssig forskel.
Højt sikkerhedsniveau
Derudover har TDC to kernesalgsargumenter for BlackBerry-løsningen. For det første et højt niveau af sikkerhed. For det andet at man endelig har en løsning, der understøtter alle de store mailsystemer - både MS Exchange, IBM's Lotus og Novells Groupwise - på en rigtig god måde.
- Sikkerheden er et vigtigt aspekt. Der er et ekstra element af sikkerhed i den løsning, som man ikke har set før. Den er helt end-to-end - informationerne på BlackBerry'en er også krypteret. Og tag som eksempel Bank of Scotland, hvor den er den eneste håndholdte, man kan få adgang til de interne it-systemer med, siger Jörg van den Berk.
Billedtekst:
Det store spørgsmål er, om virksomhederne vil opfatte BlackBerry-løsningen som et redskab, der kan effektivisere medarbejdernes arbejdsgange, siger underdirektør i TDC Mobil Erhverv Jörg van den Berk.
Foto: TDC
Boks:
Gartner: Trådløs email på vej
Analysefirmaet Gartner anbefaler it-afdelinger, at de allerede nu forbereder sig på brugen af trådløs
email på alle de håndholdte terminaler, de understøtter. For trådløs email vil ifølge Gartner være inkorporeret i alle smartphones inden udgangen af 2008.
Trådløs email er på vej til at blive en standardapplikation på linie med almindelig mobiltelefoni. Men forskellen på, hvem der kan kommunikere mobilt henholdsvis mundtligt og med data, er stadig betydelig.
Indførelse af mobil email begrænses stadig af teleoperatørernes høje månedlige priser for BlackBerry-service, kombineret med en begrænset forståelse hos kunderne af, hvad fordelene ved trådløs email egentlig er, skriver Gartner.