Grønland har taget internet-telefoni til sig

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. april 2005.


Selvom der stadig er knas med teknikken, oplever internet-telefonien stor vækst i Grønland. Grønlænderne kan nemlig spare store summer ved at ringe via internettet til Danmark.

Ilulissat, Grønland: Der er store besparelser at hente for private og virksomheder i Grønland ved at gå fra almindelige fastnetsamtaler til internettelefoni, når de skal ringe til Danmark eller andre steder.
Næsten alle personer og virksomheder i Grønland har relationer til Danmark. Derfor er det nærliggende for mange at benytte et internettelefoni-selskab, som har en server placeret i Danmark og dermed direkte adgang til det danske telefonnet. På den måde betaler de udelukkende dansk indlandstakst, når de ringer til danske telefonnumre. Det samme gælder den anden vej, når man ringer fra Danmark til Grønland.
Der er da også mange, både private og virksomheder, i Grønland, der ringer via internettet i stedet for via Tele Greenlands almindelige fastnet. Og de fleste vælger netop et dansk internettelefoni-selskab.
Et af de internettelefoni-selskaber, der har oplevet kundetilgang på øen mod nord, er Telsome. Selskabet har netop vundet en ny stor erhvervskunde i Grønlands hovedstad, Nuuk. Grønlands landshospital, Dronnings Ingrids Hospital, har fået øjnene op for besparelsespotentialet ved at ringe via internettet og har besluttet at gå over til internettelefoni leveret af Telsome gennem IT Partner Greenland. Løsningen er ikke helt på plads i endnu, men hospitalet kommer til at spare en kvart million kroner om året i forhold til udgifterne i dag, oplyser leverandøren.

Hos en anden virksomhed, lidt længere mod nord, i byen Ilulissat ved Diskobugtens bredder ringer man også til Danmark og det øvrige udland via internettet.
Arkitekt Bernhard Schwegler fra Arkitekterne Tegnestuen 6B kan sidde og se på hvide isbjerge, der majestætisk sejler forbi på det dybblå hav på 69 grader nordlig bredde, mens han taler i sin internettelefon med samarbejdspartnere i både Danmark og resten af Europa mere end 3.000 kilometer væk.
- Jeg har haft internettelefoni siden november sidste år, og jeg har helt klart kunnet se på mine sædvanlige telefonregninger fra Tele Greenland, at de er blevet mindre, siger Bernhard Schwegler.
Han forklarer, at han som arkitekt i Grønland ofte har brug for at tale med leverandører i Danmark og resten af Europa, da så godt som alle byggematerialer kommer udefra til Grønland.
- Der går ikke en dag uden, at jeg har brug for at ringe til Europa. Og her er internettelefonien et naturligt valg - fordi det er billigere. Jeg har dog beholdt den almindelige fastnettelefon fra Tele Greenland, dels til samtaler inden for Grønland, dels fordi internettet kan være nede eller ustabilt, og så er det rart at have fastnettelefonen, for den er altid tilgængelig, siger Bernhard Schwegler.

At internettelefonien i Grønland er ramt af børnesygdomme og knas i teknikken i opstarten, oplevede Computerworld, da vi ringede til Bernhard Schwegler for at aftale tid til interviewet. Vi prøvede i første omgang at ringe til hans danske internettelefoni-nummer. Således blev kaldet sendt fra Computerworlds redaktion, gennem det danske fastnet til Telsomes server placeret i Danmark, hvorfra kaldet blev sendt videre i internettet som datapakker til Grønland.
Imidlertid måtte vi hurtigt opgive at fortsætte samtalen, for der var så mange udfald på linien, at det var umuligt at høre, hvad Bernhard Schwegler sagde. Vi opgav og fortsatte samtalen gennem det almindelige telefonnet uden problemer.
- Den start var selvfølgelig ikke den bedste reklame for IP-telefonien, griner Bernhard Schwegler, da vi senere mødes ansigt til ansigt med ham i hans hjemby Ilulissat ved Diskobugten i Grønland. Her er der ingen fare for udfald i samtalen.

Billedtekst:
hallo Grønlænderne høster store fordele af internettelefoni. Omkring 50 øre i minuttet koster en forbindelse til omverdenen. Her er en internettelefon foreviget ved kanten af Diskobugten på 69 grader nordlig bredde.
Foto: Steffen Fog

Boks:
Spar fem-seks kroner pr. minut
Man sparer omkring halvanden krone i minuttet, hvis man ringer fra Grønland til Danmark via internettelefoni i stedet for at benytte traditionel fastnettelefoni via det grønlandske telemonopol Tele Greenland.
Men fordelen er endnu større den anden vej - for de danskere, der skal ringe til deres bekendte i Grønland. Man sparer omkring 5,50 kr. i minuttet, hvis den, man ringer til, har et abonnement hos et dansk internettelefoni-selskab, i stedet for en fastnettelefon hos Tele Greenland.
Et regne-eksempel: Når man skal beregne besparelsen, skal man tage højde for, at der ud over betalingen til internettelefon-selskabet også skal betales for internetforbindelsen. I Grønland har Tele Greenland monopol på al telekommunikation, således også ADSL-forbindelserne. Disse er volumentakseret; det vil sige, man betaler for mængden af data, man sender og modtager.
Hvis man ringer et minut via sin internettelefon i Grønland hos for eksempel Telsome til et dansk fastnetnummer, skal man betale 7 øre til Telsome. Samtidig skal man betale for de data, som samtalen genererer over ADSL-forbindelsen (ca. 0,75 MB i minuttet). Hos Tele Greenland koster 1 MB over ADSL-forbindelsen 68 øre om dagen og 34 øre om aftenen og natten. Internettelefoni-samtalen fra Grønland til et dansk fastnetnummer koster således i alt 57 øre om dagen eller 32 øre aften og nat, inklusive betalingerne til både Telsome og Tele Greenland.
Til sammenligning koster det 2,04 kroner at ringe fra en fastnettelefon i monopolet Tele Greenlands eget net til en dansk fastnet-telefon. Besparelsen ved at gå internet-omvejen er således, som før nævnt, omkring halvanden krone i minuttet. fog
(Ovenstående er baseret på Computerworlds egne beregninger).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere