Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. marts 2005.
It-branchen griber efter synergi-muligheder som aldrig før. Underholdningsteknologi er en åbning til at komme længere ind i forbrugerens dagligdag for selskaber som Hewlett-Packard og Microsoft, når det øvrige pc-marked bliver mættet.
Digital mediedistribution kræver desuden mængder og atter mængder af lagerplads og udvikling, et oplagt potentiale for vækst for firmaer som Siemens Business Services og EMC.
Packard Bell kommer her til foråret med en række produkter, der samler hjemmeunderholdning og pc i netværk, herunder en samlet pakke, der knytter musik, billeder, film, tv og telefoni sammen.
- Alle producenter snakker om det, men først nu er teknologien blevet så billig, at forbrugerne kan være med. Vinderne bliver dem, der er først ude, og vi tilbyder nu et færdigt koncept, siger Niels Bjørling, landechef for det nordiske marked hos Packard Bell.
Det NEC-ejede selskab tror så meget på ideen, at firmaets pc'er nu er udstyret med tv-kort.
- Vi tror, at markedet er enormt, for teknologien giver muligheder, der ikke findes med tv, men det er meget prisfølsomt, og folk skal have det demonstreret for at forstå mulighederne, uddyber Niels Bjørling.
Måske løber producenterne for stærkt - for netop at komme først?
Et af de upoppede popcorn i forbrugeroplevelsen kan være at skulle gå ud af tv-delen i mediecentret og ind i browseren for at se tv via nettet.
- Det er rigtigt. Den funktion ligger ikke derinde nu, indrømmer Niels Bjørling.
Et af analytikernes væsentligste kritikpunkter er, at produkterne ikke spiller sammen. En anden er den manglende forbrugerforståelse, der viser sig ved manglen på reelle services, der ikke skelner mellem mediekanaler.
- Jeg afviser slet ikke, at vi skal lære af det her og udvikle videre. Der er altid en finjustering. Det er jo ikke sådan, at vi bare sender noget ud, og så krydser fingre, siger Niels Bjørling.
Herhjemme er markedet for digitale settop-bokse stadig på vågeblusset, viser en opgørelse fra BFE, Brancheorganisationen ForbrugerElektronik. Det skyldes, at DR og TV2 først sender rigtig digitalt til november, vurderer foreningen.
Det afholder dog ikke danske Kiss Technologies fra at lancere hele to trådløse tv-bokse til Windows Media-formatet. De kan indtil videre kun bruges til at se bredbåndskanalen TV2 Sputnik, der hverken sender serier eller superliga. Kiss og Nordisk Film vil desuden bruge boksene til at udleje 300 af de mange film, som Nordisk Film har ret til at distribuere.
Hvem der vinder kampen og seernes gunst, kan kun tiden vise. Stay tuned.