Springet fra Goliat til David

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. marts 2005.


NNIT's nye salgsdirektør Michael Bjerregaard siger farvel til IBM efter 18 år. Oprindeligt drømte han om en karriere i de højere luftlag.

Michael Bjerregaard havde som ung en drøm om at blive erhvervspilot, men IBM's tyngdekraft fik tag i ham umiddelbart efter studierne og holdt ham på jorden. Efter 18 års sikre trin op ad IBM-karrierestigen har den 42-årige IBM-direktør imidlertid valgt at få ny luft under vingerne.
Turbulens forventer han ikke af skiftet til konkurrenten, Novos it-selskab NNIT. Michael Bjerregaard fremhæver nemlig sin nye arbejdsplads som værende meget lig IBM.
- Begge har en stærk virksomhedskultur, der i stand til at tiltrække og fastholde de stærkeste medarbejdere. Og begge byder på innovation, forklarer Michael Bjerregaard, der netop er tiltrådt som salgs- og marketingdirektør hos NNIT.
Hans sammenligning bygger på ganske godt forhåndskendskab til Novo-familien. Michael Bjerregaard er kemiingeniør, og flere af vennerne fra studietiden har arbejdet i mange år hos Novo.
Men der er størrelsen til forskel. IBM har efter det det nylige opkøb af Mærsk Data og DMdata 7.500 ansatte - næsten 10 gange flere end NNIT.
Også udfordringerne adskiller sig. Hos IBM har afsætningen været faldende de seneste par år, mens NNIT er en udpræget vækstvirksomhed, nu hvor selskabet også går benhårdt efter kunder uden for Novo-familien.
Michael Bjerregaard er bragt til huse for at sparke vækstraten endnu højere op.
- NNIT har haft ganske god succes med at komme ud på markedet, men der er nu behov for ekstra fart på salgs- og marketingmaskinerne, forklarer han.
Ud over satsningen på den farmaceutiske industri, hvor NNIT er på hjemmebane, rettes skytset mod relaterede virksomheder, der er underlagt skrappe regulatoriske krav. Blandt disse er levnedsmiddelbranchen, kosmetikbranchen og procesindustri. Den offentlige sektor er også sigtepunktet, idet farmaindustrien har et nært samarbejde med denne.
Hos Novo får han 52 medarbejdere, hvoraf de otte er i Zürich i Schweiz. Her har NNIT etableret et europæisk brohoved til den farmaceutiske industri sammen med det lokale Novo-kontor.
Hos IBM stod Bjerregaard for opbygningen af salgsafdelingen i divisionen Integrated Technical Services (ITS) - en del af succesrige IBM Global Services. Han startede salgsafdelingen, som sælger it-infrastruktur såsom outsourcing, med fem medarbejdere i 2000. Nu siger han farvel til 45.

IBM siger farvel til en mand, der har gjort sig ekstra bemærket både som leder og som personen bag ekstraordinære salgsindsatser. Michael Bjerregaard har således modtaget flere interne priser.
Hans medarbejderes tilfredshed viste sig blandt andet ved en halvårlig måling i 2003. Hans afdeling udgjorde den mest tilfredse ud af alle ITS-afdelinger i Norden.
- Medarbejdertilfredsheden er et afgørende fundament for en virksomheds succes, siger Michael Bjerregaard som begrundelse for, hvorfor han lægger særlig stor vægt på det resultat.
Tal for 2004 var endnu ikke fremlagt, da han sagde op. Han kan dog berette, at afdelingen præsterede mere, end målet var, både hvad angår budget og resultat.
Ordet "delegering" bruger han til at forklare tilfredsheden.
- Med delegering er der tale om en balancegang mellem de to ledelsesmæssige hjørnestene styring kontra coaching. Bedst er det, hvis man får skabt den tillid og faglige respekt, som bevirker, at folk selv kommer til en for at blive coachet, siger Bjerregaard.
- Men hvis det bliver nødvendigt at styre, så gør jeg det.
På spørgsmålet om, hvad det sværeste er, når det gælder kunsten at lede, lyder det øjeblikkelige svar.
- En af mine største udfordringer har været at få sørget for at få formidlet de budskaber, jeg har, så de bliver forstået af alle i organisationen, siger Bjerregaard.
Problemet opstår især, når ledelsen sker gennem flere niveauer, påpeger han. Både når budskaber skal ud, og når tilbagemeldinger skal retur gennem hierarkierne, risikerer budskabet at blive forvrænget. Ikke af ond vilje, men qua tolkninger.
- Også derfor har jeg hyppigt rundbordssamtaler med medarbejdere. Typisk hver 14. dag med fem-seks medarbejdere. Jo færre, der er med, jo lettere er det for folk at komme frem med, hvad de mener, siger salgsdirektøren.
Begrebet den "fødte leder" tror han ikke på, om end der er visse menneskelige egenskaber, der er en forudsætning for at være en god leder. Men ekstra kompetencer tæller, ligesom erfaring.
- Også fordi branchen er så kompleks. Den kræver en vis hårdførhed og vedholdenhed foruden som nævnt, evnen til at kommunikere.
Den absolut værste leder han selv har haft?
- Det er ham, der ikke lytter, men blot kører sin egen agenda igennem, lyder svaret.
Hvad angår salget, så er det sværeste ifølge Bjerregaard at få skabt lænken mellem kundens forretningsmæssige behov og it-behovet.
- Det er noget af et kunststykke - noget, jeg også kommer til at dyrke meget i min nye stilling. It er en støttestruktur for forretningen. Den leverandør, der bedst evner at sætte sig ind i de forretningsmæssige behov, står stærkest, siger Bjerregaard.
Han påpeger dog også, at man nødvendigvis skal kunne kommunikere på flere niveauer, afhængig af, om man møder den administrerende direktør, økonomidirektøren eller it-chefen.
NNIT's nye salgsdirektør føler sig ikke tilpas ved at tale om sine karrieremæssige ambitioner, nu hvor han lige er tiltrådt. Men hans chef, direktør Torben Skriver Frandsen, melder åbent ud, at han går på pension om to år, og hvad så?
- Det er op til bestyrelsen, lyder svaret.
Michael Bjerregaard har på ingen vis fortrudt, at han valgte it-branchen og forsagede sin drøm om at blive erhvervspilot. Men han har taget certifikat til både svæveflyvere og motorflyvere.

Om vinteren går han på jagt - en interesse, som begyndte for fire år siden, men som han alligevel kender fra barnsben. Bjerregaard var altid med ude i naturen, når hans far gik på jagt og fiskeri.
Familielivet med hustru, to drenge og en pige, prioriteres højt, men alligevel rives et par timer efter arbejdstid ud af kalenderen hver uge til et helt andet formål. Her mødes han med de andre medlemmer af Rotary-klubben i Holte.
- Udbyttet består primært i et meget bredt netværk, og det giver et godt grundlag for sparring. Dertil kommer, at den ugentlige gæst - det være sig en forfatter, en politiker eller en erhvervsmand - ofte giver fin inspiration, fortæller Michael Bjerregaard.

boks:
ƒMichael
Bjerregaard
2005: Salgs- og marketing
dirketør NNIT
2002: Afdelingsdirektør, IBM
Global Services
1997: Sektorchef, Communi-
cation Sector, IBM
1996: Client Manager, Tele-
kunder, IBM
1995: Salgschef, IBM
1993: Chefkonsulent, IBM
1988: Salgskonsulent, IBM
1985: Trainee/systems-
konsulent.

Michael Bjerregaard, der er uddannet kemiingeniør, har også en HD i informatik og økonomistyring. Desuden har han suppleret sin uddannelse på den kendte Insead Business School i Frankrig.

billede:
luft under vingerne Michael Bjerregaard, der må nøjes med at udleve sine pilotdrømme i sn fritid, får ny luft under vingerne hos NNIT. At han forlader IBM har intet med topstyring fra USA at gøre. Den er nødvendig, siger Bjerregaard, men påpeger også, at han ikke var forblevet i direktørstolen i fem år, hvis han ikke havde haft tilstrækkelig handlefrihed.
Foto Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere