Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. januar 2005.
It-afdelingen står for færre investeringsbeslutninger, men påvirker holdningsmæssigt.
It-selskaberne skal i stigende grad bejle til de forretningsansvarlige, når der skal sælges it. De står nemlig for 60 procent af beslutningerne, når det gælder forretningssoftware, og 50 procent hvad angår infrastruktur. Det viser en undersøgelse blandt 400 danske virksomheder, som analyseselskabet IDC har foretaget.
It-afdelingen står dog for 55 procent af beslutningerne, når det gælder produktivitetsværktøjer, oplyste Per Andersen, der står i spidsen for IDC, i tirsdags på konferencen IDC Directions i København.
Men it-afdelingen har større indflydelse, end tallene umiddelbart tyder på. Undersøgelsen viser nemlig, at forretningssiden har stort set samme opfattelse af IBM, HP, Dell og Microsoft. IBM topper karaktergivningen fulgt af de øvrige.
Mest afgørende for valget af leverandør er datasikkerhed samt produktets pålidelighed. Dernæst følger pris samt it-selskabets kendskab til kundens business. Sidst kommer størrelsen på it-selskabet, og hvorvidt selskabet er internationalt ud. På det sidste punkt er vandene delt, mens der er stor enighed om de andre punkter.
IDC bebuder en fire-procents vækst i år, stigende til seks procent i 2006. Bedst udvikler salget af software og hardware sig, mens it-services, der har drønet frem i nogle år, rammer en bølgedal.
Ifølge Per Andersen er det mest interessante marked for it-selskaberne de største blandt de mellemstore virksomheder. Deres it-brug begynder at ligne de store koncerners - den er blevet langt mere avanceret end tidligere.
Men det er nogenlunde de samme punkter, der topper dagsordenen, det være sig hos store, mellemstore og små virksomheder. Det er sikkerhed, business-applikationer og serverkonsolidering. De store og mellemstore tænker også i IP-telefoni, mens de små har et godt øje til mobil-it.
100 deltagere var mødt op til konferencen, på trods af at adskillige af disse i forvejen er storabonnenter på IDC-analyser.
- Her hører vi om de rent danske vinkler, hvor Danmark ellers typisk slås i hartkorn med Norden, sagde Michael Lindstrøm, marketingdirektør hos Hewlett-Packard. Samme mening havde Erik Kaae, salgsansvarlig hos Microsoft på serversiden.
- Og jeg kan se, at Danmark har markant lavere vækst i antallet af solgte pc'er og servere end resten af Europa. Herhjemme konsoliderer man serverparken - køber færre, men større, siger Erik Kaae.
Boks:
Kæmpevækst i sikkerhed
Danske virksomheders investeringer i it-sikkerhed vil vokse otte til ni procent mere end andre it-investeringer, oplyser senioranalytiker Niels Molin, IDC. I 2003 udgjorde sikkerheden 2,5 procent af de samlede it-investeringer. Molin bebuder, at tallet vil være øget til fire procent i 2008. Pengene vil først og fremmest gå til software, der opdager forsøg på indbrud (intrusion detection) og som scanner for sårbarheder. Dækningen med antivirus og firewall er på næsten 100 procent. toft
Læs også IDC'S 10 forudsigelser om 2005 i Itbranchen side 4