Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. december 2004.
IBM's salg af sin tabsgivende pc-forretning til kinesiske Lenovo vil komme til at koste markedsandele.
IBM's salg af sin pc-forretning til kinesiske Lenovo er på sin vis en banal transaktion, ligesom IBM's tidligere salg af disk-forretningen til japanske Hitachi. Verdens største it-selskab trækker sig bare ud af de produktmarkeder, hvor alle efterhånden kan være med. IBM har tabt nok millioner på de områder.
Men alligevel er salget ikke banalt. Der er jo andet end kroner og øre samt bits og blik involveret. Det handler også om følelser.
IBM er alle pc'ers moder. Opfinderen af den pc, der tilbage i 1981 kom til at sætte standarden for pc-industrien. Oveni kommer, at IBM evnede at skabe et helt usædvanligt stærkt brand på pc-fronten med sin Think Pad-serie. Kunder betaler gladeligt mere for IBM's bærbare pc end for konkurrenterne bærbare flagskibe, for Think Pad signalerer kvalitet og ikke mindst status.
Nu bliver Think Pad kinesisk. Ifølge salgskontrakten har Lenovo, som den kinesiske stat ejer 57 procent af, retten til alle IBM's pc-brands i fem år.
Lenovo betaler 1,25 milliarder dollars (7 mia. kr.) i kontanter og aktier for IBM's pc-forretning. 650 millioner dollars betales i kontanter, hvoraf de 500 millioner kommer fra et banklån. Oven i lægges aktier for 600 millioner kroner. Dermed kommer IBM til at eje 18,9 procent af Lenovo.
Tunge brands har tidligere skiftet ejerskab og især inden for bilbranchen. Spørgsmålet er, om IBM-brand'et holder til det. IBM's overmænd på pc-fronten, Dell og Hewlett-Packard, vil i hvert fald gøre deres for at fremhæve det kinesiske aspekt, inklusive den kinesiske stats med-ejerskab, over for kunderne. Michael Dell, der er verdens største pc-producent, taler således allerede nu meget højt om, at han netop har åbnet en pc-fabrik i USA.
Der er da heller ingen tvivl om, at IBM's salg vil koste markedsandele i USA, der er så præget af en ophidset debat om offshoring af amerikanske arbejdspladser.
I Europa bliver konsekvensen ikke helt så stor, men udviklingen i Danmark bliver interessant at følge. Danmark er, og har altid været, diamanten i IBM's krone, hvad angår markedsandele - også på pc-fronten.
Lenovo har dog et par esser. Selskabet er den største pc-producent på, hvad der bliver verdens største pc-marked, Kina, og selskabet er profitabelt. Men succesen er langt fra garanteret. Lenovo har faktisk mistet markedsandele til Dell og andre af de internationalt kendte mærker, der kommer med den nyeste nye teknologi. Og Lenovos eget forsøg på internationalisering gik skidt. Oven i tæller, at en fusion altid koster markedsandele. Det blev sidst set, da Hewlett-Packard købte Compaq.
IBM og Lenovo har selvfølgeligt strategier, der skal sikre mod udvanding af brand, kundekontakt og "nationalitet". IBM vil fortsat stå for vedligeholdelse og finansiering af "IBM"-pc'er. IBM-sælgere vil få samme provision for at sælge de kinesiske IBM-pc'er, som de har i dag. Det er også IBM's øverst ansvarlige for pc-forretningen, Stephen Ward, der bliver administrerende direktør for det nye Lenovo, som tilmed får et mindre amerikanske hovedkontor.
Ward forventer, at de omkring 10.000 IBM-ansatte, der arbejder på pc-fronten, fastholdes. Han bebuder vækst og profit, men opgaven bliver vanskelig. Lenovo tjente 135 millioner dollars i finansåret, der sluttede 31. marts. IBM tabte 258 millioner dollars på pc-forretningen i 2003.
Kilder: IDG News Service og Wall Street Journal.
Boks:
rangorden
I løbet af de første tre kvartaler af 2004 var IBM den tredjestørste på verdens pc-marked.
Kilde: Gartner