Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. november 2004.
nyt forretningsmiljø: Ikke bare de selskaber, der juridisk er underlagt strammere regler for virksomhedsledelse, bør anstrenge sig for at leve op til kravene. Fra konsulenthusene, der rådgiver dem, bør indsatsen være tilsvarende stor, mener Deloittes amerikanske CEO, James Quigley.
Da Computerworld Consultant møder James Quigley på Plaza Hotel i New York, foregår interviewet for hans vedkommende i en hæs, lavmælt og hviskende tone. Efter en klassisk "fem lande på fem dage-tur" er han bukket under for en omgang halsbetændelse, og de langsomme bevægelser afslører, at Deloittes amerikanske CEO tydeligvis har haft det bedre.
Når snakken falder på de øgede reguleringer af virksomhedsledelse og regnskabspraksis, der præger specielt det amerikanske marked, fejler energien imidlertid ikke noget. Det er et favoritemne og omdrejningspunktet i den 45 minutters præsentation, han netop har givet på Consulting Summit 2004.
- For os, der hjælper virksomheder med at håndtere forandringer, er dette en spændende og udfordrende tid fyldt med muligheder.
Tag ansvar
Og ifølge Quigley er mulighederne ikke eksklusivt forbeholdt de amerikanske konsulenter.
Han tror, som de fleste andre på konferencen, at den øgede opmærksomhed på Corporate Governance og strengere krav til gennemsigtighed i regnskaberne vil brede sig verden over. Hvis ikke af lovmæssig vej, så drevet frem af markedets krav om større ansvarlighed.
I Danmark drives Corporate Governance dog primært frem på et anbefalingsniveau dels fra henstillinger fra EU, dels fra initiativer som dem, Nørby-udvalget står for. Så spørgsmålet er, hvordan danske konsulenthuse kan bevæge sig ind i en reguleret tidsalder, der ikke helt er kommet endnu.
Quigleys første anbefaling er overraskende nok ikke "hold dig orienteret om, hvad der er på vej fra lovgiverne". Det råd kommer først senere. Han peger i stedet på, at konsulenter skal gå forrest og vise kunden, at man selv har forstået markedets budskab.
- Konsulenthusene skal være meget fintfølende i det nye forretningsmiljø og arbejde hårdt for ikke at overtræde grænserne. Vi har alle en indsats på bordet her, og når grænserne overtrædes, skader det hele forretningsmiljøet - ikke mindst konsulenterne. Derfor skubber vi på for at få en ny æra, hvor ansvarlighed og det at stå til regnskab er nøglebegreber. Som rådgivere skal vi være villige til at stå til regnskab for de råd, vi giver. Det betyder, at de råd, vi giver, skal være af en karakter, der tilfører reel værdi til virksomhederne.
Hvor det nye forretningsmiljø med flere og flere reguleringer og fokus på etik giver konsulenthusene udfordringer, er der dog ifølge Quigley også meget håndgribelige forretningsmuligheder.
fordele ved direktiver
For Deloitte har indførelsen af Sarbanes-Oxley været en givende forretning. Opgaver, hvor de har hjulpet kunder med at leve op til kravene for dokumentation af kontrolprocesser, har givet Deloitte dybdegående indsigt i kundens forretning og dermed mulighed for at foreslå effektiviseringer og skabe mersalg.
Og der er flere fordele for konsulenterne i den nye bølge af direktiver.
- Jo større gennemsigtighed vi ser hos kunderne, jo bedre bliver kvaliteten af arbejdsredskaber som benchmarking og mulighederne for at rådgive kunderne effektivt.
Men alfa og omega er, at husene kan tage samme medicin og rette deres tjenester ind efter kundernes nye virkelighed.
- For kunderne føler virkelig, at de er en del af et fuldstændigt nyt forretningsmiljø. De føler, at de er ved at vende tilbage til de grundlæggende værdier. Overskud, cashflow og ROI; det er de ting, som betyder noget for dem nu. Og konsulenthuse bør gøre en dyd ud af også at vende tilbage til "basis". Trenden, vi så for et par år siden, med ting som "meget avanceret" finansiel kogekunst, er ganske enkelt gået af mode.
Billedtekst:
James Quigley, Deloittes amerikanske CEO, tror, at den øgede opmærksomhed på Corporate Governance og strengere krav til gennemsigtighed i regnskaberne vil brede sig verden over.