Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 19. november 2004.
Hardwareproducenten Blue Line har fået en stor ordre og hyrer folk fire måneder efter, at selskabet gik konkurs.
producent Hardwareleverandøren Blue Line hyrer folk og forventer et plusresultat for indeværende regnskabsår - blot fire måneder efter, at en konkurs sendte selskabet til tælling.
Blue Line, som laver højt-ydende pc'er til eksempelvis industriopgaver, måtte i juni indgive konkursmeddelelse, idet betaling for en større opgave ikke kom i hus, og der opstod strid med kunden.
Århus-selskabet blev genetableret med nye ejerkreds, har nu syv ansatte og er på jagt efter en ny sælger.
En enkelt større ordre på syv millioner kroner i sidste kvartal har været med til at skabe optimisme for fremtiden i selskabet.
Det forventede resultat for hele året, der først slutter næste sommer, er på to millioner kroner i plus.
- Vi er både stolte og begejstrede, siger stifter og direktør Niels Pedersen, som grundlagde selskabet i 1986. Han føler samtidig en vis genrejsning i forhold til konkursen, idet den utilfredse kunde har indgået aftale med konkursboet og har betalt 80 procent af gælden.
Det mener Niels Pedersen også understøtter Blue Lines holdning om, at reklamationen ikke var retmæssig.
- Indbetalingen er med til at reducere gælden, men går først og fremmest til kreditorerne øverst på listen som LG og ToldSkat. Jeg regner 100 procent sikkert ikke med at få dækket mine egne tab, siger han.
Bus-ordre
Identiteten på kunden kan Niels Pedersen ikke afsløre, men Computerworld Online har tidligere omtalt en større ordre til Blue Line på it til brug i busser, som kom i hus i sidste regnskabsår og var selskabets hidtil største.
Netop området Automotive IT har Blue Line droppet i forbindelse med konkursen.
Til trods for de dyre lærepenge er man også kommet klogere gennem konkursen, forklarer direktøren.
- Vi har også haft noget at lære, og vi har fundet ud af, at vores projektkontrakter skal formuleres anderledes. Det har vi fået tilført noget kompetence omkring via vores nye bestyrelse. En bedre kontrakt ville nok have forhindret det, der skete, siger Niels Pedersen.