Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. november 2004.
Årets mantra er brugeren i centrum. Et godt gæt på næste års specialpris fra juryen er, at den kunne gå til en betalingsløsning.
Det første år (2000) med Bedst på Nettet lå fokus på nytteværdien af de deltagende hjemmesider. Der gaves ikke ekstra point for "roterende objekter", som det hed.
Året efter sagde Simon Hansen, daværende direktør for Statens Information til Computerworld, at det vigtigste var at sikre et bedre samarbejde mellem den offentlige og den private sektor.
De syv bedste offentlige hjemmesider i 2003 bød blandt andet på sms-beskeder fra børnehaven, web-tv fra amtsrådsmøderne og et forbillede med hensyn til tilgængelighed for alle brugere. 2003 var handicapår.
Juryens specialpris - et nyt tiltag i 2003, som skal understrege årets fokusområde - gik til den mest brugervenlige digital signaturløsning.
I år gik juryens prisen til den institution, der bedst havde formået at sætte brugeren i centrum, nemlig Stevns Bibliotek.
Hædrende omtale fik Kolding Kommune ekstraordinært for den måde, man havde brugt hjemmesiden som informationskanal i forbindelse med branden i fyrværkerifabrikken.
- Vi indkaldte alt mandskab og lagde en strategi, og nettet var en meget nyttig informationskanal til både de ramte, resten af borgerne og pressen. Vores telefoner var jo ved at blive lagt ned af pressen, siger kommunens kommunikationsansvarlige, kulturdirektør Stefan Andersen, der efter to døgn kunne tælle til en kvart million hits.
Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet, vil ikke her og nu gisne om, hvad der bliver fokusområdet i 2005.
Men mon ikke en god betalingsløsning, høj kundevolumen på selvbetjeningsløsning eller online sagsbehandling er gode bud.
Biledtekst:
Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet, vil ikke gætte på, hvad der bliver fokusområde i 2005.
Foto: Torben Klint