Det umulige kapløb

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. november 2004.


Udviklingen af en ny platform til erhvervsportalen Virk.dk blev døbt projekt "Cannonball (Det Umulige Race)". Navnet skulle få en halsbrækkende udviklingsopgave til at komme i mål på rekordtid.

E-GOV
Indsatsen var høj. Hvis erhvervsportalen ikke kunne bestå en ny driftsprøve mandag den 2. august, ville Krak A/S kun få 40 dage - mod de normale 100 - til at gøre portalen i stand til at bestå en ny driftsprøve. Og der ville være en bod på en million kroner oven i den kontraktlige bod.
- Hvis vi ikke havde leveret, havde min efterfølger siddet i den stol der i dag, siger informatikdirektør i Krak Kerny Ustrup og peger med en sigende bevægelse på sin egen kontorstol.
Han har, som led i en organisatorisk rokade i Krak fået udvidet sit ansvar til at omfatte al it-udvikling og it-drift i Krak A/S og Virk A/S inklusive Kraks Datacenter, Grafisk Produktion og Kort & Geodata.

Gav ikke ved dørene
I modsætning til, hvad rygter og gisninger sagde, mener Kerny Ustrup ikke, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen ville have givet ved dørene, hvis driftsprøverapporten kun næsten havde levet op til kontrakten.
- Det var ikke mit indtryk, at kunden var indstillet på at nøjes med mindre, end man havde krav på ifølge kontrakten, siger han.
At skifte teknisk platform beskriver informatikdirektøren som en beslutning af vidtrækkende betydning både for Krak-koncernen, for ham selv personligt og for medarbejderne.
- Hatten af for bestyrelsen, at den turde. Det var en beslutning, der krævede risikovillighed og investeringsvillighed. Jeg mener også, det var den sikreste beslutning for Krak, men det var immervæk den største investering i Kraks historie.
Meget mere end Virk.dk afhang af, om relanceringen lykkedes. For i mellemtiden havde Krak også vundet licitationerne om Byggevareportalen og Uddannelsesguiden, som blev udviklet på Microsoftplatforme.
Ordretilgangen på dette nye forretningsområde, som Krak bygger en del af sine fremtidsforventninger til, var næppe fortsat, hvis ikke løsningen for Virk.dk havde bestået driftsprøven.

En platform
- Krak som koncern skulle kun have en portalplatform. Vi regnede med, at det skulle være en IBM-platform. Det lå også i bestyrelsens indstilling, dengang vi skulle i gang med Virk.dk. Men vi blev altså nødt til at skifte hest undervejs, siger Kerny Ustrup.
Fordi det ikke bare handlede om Virk.dk, men om hele Krak A/S' fremtidsudsigter, blev alle sejl sat for at få den nye tekniske platform til erhvervsportalen klar på en sommer.
- Selv om det står i enhver lærebog om projektledelse, så kan det ikke siges tit nok, at forankring af et projekt i hele organisationen er det allervigtigste, mener informatikdirektør Kerny Ustrup.
Ledelsen i Krak måtte acceptere at dræne organisationen for ressourcer i månedsvis. Det blev besluttet at beskytte teamet og afskære dem fysisk fra resten af Krak ved at sætte dem - sammen med de eksterne kræfter, der deltog i relanceringen - i kælder og penthouse i den bygning, der kaldes Krak 3.
- Der er ingen tvivl om, at resten af Krak led under det. For eksempel så jeg stort set ikke min egen organisation i månedsvis, siger Kerny
Ustrup.

48 timers-reglen
Et lille koordinationsforum i en pandekageflad organisation med lynhurtige beslutningsveje.
Sådan lød den succesfulde opskrift på ledelseskoordineringen af relanceringen af Virk.dk.
Kerny Ustrup var Kraks mand, Peter Pietras repræsenterede kunden, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, bestyrelsesmedlem og konstitueret direktør Finn Schultz var Virks mand. Herudover deltog Virks chefredaktør, Christian Schade, og projektchefen Mads Fink i det beslutningsdygtige forum.
Regel nummer et var, at ingen beslutninger måtte være mere end 48 timer undervejs - skete det, var folk berettigede til selv at tage beslutninger for at komme videre. Alle kunne rejse spørgsmål og kræve at få dem belyst inden for tidsfristen.

Timebox-princippet
Projektet brugte udviklingsværktøjet MSF, Microsoft Solutions Framework. Projektledelsen arbejdede med dynamisk allokering af ressourcer og timebox-princippet og prototyping.
- Timebox-princippet vil sige, at man får for eksempel otte timer til at løse en bestemt opgave. Kan man ikke det, må man melde tilbage og få en ny tidsfrist - eller en anden opgave. Men den, man var kørt fast i, bliver løst, siger Kerny Ustrup.
Metoden betød også, at projektledelsen måtte gøre kort proces og fyre eksterne konsulenter, der ikke kunne holde kadencen. Der var ikke plads til folk, der ikke ydede deres ypperste hele tiden.
Foruden prototyping, hvor man går trinvis frem og hele tiden beholder eller kasserer det, der virker/ikke virker, har Krak også brugt Extreme Programming under udviklingen af den nye Virk-platform.
- Arbejdet var i gang døgnet rundt efter timebox-princippet. Folk sad ikke bare og programmerede. Men nogle har da haft rigtig mange timer og folk har også sovet her, siger Kerny Ustrup.

De bedste af de bedste
Har man været med til at udvikle den nye Virk-platform, kan man roligt skrive det med fed skrift på sit cv.
- Vi har bevidst kun sat de bedste af de bedste kompetencer på opgaven. Så mange af vores egne folk, som overhovedet kunne undværes, uden at Krak gik helt i stå, fjernede vi fra deres dagligdag og bortførte dem til Krak 3. Folkene udefra har vi også håndplukket, siger Kerny Ustrup.
I alt 90-110 mennesker arbejdede på projektet hen over sommeren. Ved projektstart var alle involverede med påhæng på middagssejltur med Sagafjord på Roskilde Fjord. Ægtefællerne blev bedt om at tage midlertidig afsked med deres mager. I september gav Krak så en goddag igen-weekendtur til Tyskland.
Mand på månen
- Jeg tror, det har udfordret og pirret nogle, at de skulle løse den her opgave på rekordtid, siger Kerny Ustrup.
Han mener, at relanceringsprojektet især har tiltrukket medarbejdere, der trives med udfordringer og er stærke i modvind. Og godt det samme, for projektet var ifølge informatikdirektøren ikke lykkedes med funktionærånd.
- Det var lidt ligesom at skulle sende en mand til Månen. Teamet har simpelthen kunnet begejstre sig selv. Jeg har ikke set noget lignende, siden jeg selv for mange år siden var med til at kode hele natten og sove på printerkasserne, siger han.
Endelig mener han også, at navnevalget - projekt "Cannonball (Det umulige Race)" - har været med til at få projektet til at nå i mål.
- Vi havde ikke fået det samme resultat, hvis det havde heddet projekt elektronisk indberetning, det er jeg ret sikker på, siger Kerny Ustrup.

Billedtekst:
Anders Gjelstrup, Steen Pedersen og Roland Villemoes udgør en del af det
team, der arbejder i Krak 3, et penthouse, der er specielt indrettet til Virk.dk.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere