Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. november 2004.
Spilproducents hjemmeside hos webhotellet Surftown blev lukket trods løfte om fri trafik til og fra internetadressen. Årsag: Hans computerspil skabte massiv trafik.
netværk
Webhotellet Surftown reklamerer med fri trafik til og fra sine kunders hjemmesider. Men da den 19-årige datalogistuderende Nicolai Nielsen lancerede et online-spil på sin hjemmeside, fik han så meget trafik, at webhotellet Surftown valgte at lukke hans side med øjeblikkelig virkning uden varsel.
- Der er trukket urimeligt meget trafik fra siden. Vi har haft valget mellem at gøre mange kunder sure eller gøre en kunde sur. Ud fra et logisk forretningsmæssigt princip har vi så valgt at lukke den ene kundes side, siger produktchef hos Surftown Thomas Folmann.
I Surftowns forretningsbetingelser står der, at "Surftown har som udgangspunkt fri trafik på alle webhoteller, men i tilfælde af grov udnyttelse heraf forbeholder Surftown sig ret til at ophæve kundens abonnement".
- Det siger jo sig selv, at der ikke er 100 procent fri trafik. Grov udnyttelse opstår, når en kunde trækker så meget trafik, at det går ud over andre kunder, siger Thomas Folmann fra Surftown.
Flagrende bestemmelse
For advokat Peter Lind Nielsen, der rådgiver klienter i forbindelse med tvister mellem ejere af hjemmesider og webhoteller, er sagen klar.
- Man kan ikke have sådan en flagrende bestemmelse i sine forretningsbetingelser. Virksomheden må sætte en konkret grænse for, hvor meget trafik den vil tillade. Det er bare synd, hvis udbyderen mener, at kunden har belastet deres servere urimeligt meget. Så må de jo købe nogle flere servere. Hvis man har lovet, at der er fri trafik, så er der fri trafik, siger Peter Lind Nielsen.
Advokatråd: Søg erstatning
Han undrer sig også over, at Surftown ikke gav et opsigelsesvarsel, inden hjemmesiden blev lukket.
- Det lader til, at denne udbyder ikke har haft helt orden i sit aftalegrundlag. Kunden har indgået en aftale uden specifikke regler for trafikmængden, og så kan udbyderen ikke opsige abonnementet uden varsel, siger Peter Lind Nielsen, der vil råde kunder i lignende situationer til at undersøge, om de er berettiget til erstatning fra udbyderen.
Nicolai Nielsen har været nødt til at flytte sit onlinespil til et andet webhotel, og mandag lykkedes det ham at få udleveret de data, der lå hos
Surftown.
- Vi har været flinke at give ham hans data igen. Man kan jo se, at der er tale om en urutineret programmør, når han ikke har taget en backup, siger Thomas Folmann, produktchef hos Surftown, som ikke vil tilbagebetale den del af abonnementsprisen, som Nicolai Nielsen har forudbetalt.
- Det drejer sig om peanuts. Den tid, vi har brugt på kunden, overstiger langt det, som beløbet udgør. Der står ingen steder i betingelserne, at pengene bliver godtgjort, siger Thomas Folmann og tilføjer:
- Kunden har også kontaktet os telefonisk, hvilket man ikke bør gøre.