Husk lige mellemlederen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. oktober 2004.


GLEMT: Når forandringens vinde blæser, kommer mellemlederen ofte i klemme mellem topledelsen og projektledelsen. Og det er skidt for forankringen af nye arbejdsgange og digitalisering.

Det at mellemlederen oftest har ansvar for den daglige ledelse, siger egentlig det meste, mener Business Manager i Rambøll Management Martin Eberhard.
Mens topledelsen tager sig af strategi og forandringsprojekter og it-projektledere af it-projekterne, bliver mellemlederen ofte koblet fra. I forvejen føler mellemlederen sig mest ansvarlig for at få dagligdagen til at fungere midt i alle forandringerne.
- Det betyder, at mellemlederens fokus er på den daglige ledelse, kundekontakten og personaleledelsen, mens de bliver forbigået af topledelsen og projektledelsen. Det er klart utilfredsstillende for mellemlederen, siger Martin Eberhard.
Hvad værre er - det er også skadeligt for implementeringen af digitaliseringsprojekter og deraf følgende forandringer i måden at køre de daglige forretninger og basisorganisationen på.
- Mellemlederen føler ikke ejerskab til projekter, han eller hun ikke har haft indflydelse på, siger Martin Eberhard.
Løsningen på problemet er at huske mellemlederen i digitaliseringsprojekterne. Mellemlederens rolle bør klart defineres, og der bør være aftalte spilleregler mellem topleder, projektleder og mellemleder.

Ny mellemlederkompetence
Digitaliseringen får stadigt større direkte indflydelse på mellemledernes ledelsesarbejde, strategiarbejdet, samarbejdsformer og medarbejdernes kompetenceudvikling.
- Digitaliseringen bliver efterhånden så gennemgribende, at man ikke længere som mellemleder kan sige, at det der it- og digitaliserings-noget, det kommer ikke mig ved, mener Martin Eberhard.
Han råder alle offentlige mellemledere til at til at tage aktiv del i den udvikling, der foregår i forbindelse med digitaliseringen. Både for at gøre deres indflydelse gældende - og fordi mellemlederne med deres daglige medarbejder- og kundekontakt måske har den allerbedste forudsætning for at sikre den bedste forankring af digitaliseringsprojekterne.
- Dermed ikke sagt, at mellemlederne skal til at være it-eksperter, men de skal kunne tage ansvar for digitalisering ligesom for de øvrige ledelsesområder, som ligger ud over deres faglige kernekompetence, for eksempel juridiske, økonomiske og personalemæssige ansvar, siger Martin Eberhard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere