Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.
Mærsk M:Prove er nummer to på årets "dygtigste"-liste. Firmaet satser på seniorkonsulenter, og dets rettidige omhu minder om slægtskabet til A.P. Møller-Mærsk Gruppen.
Hvis ikke du har tæt på 15 års erfaring og kan smykke dig med titlen seniorkonsulent, skal du ikke regne med at komme i betragtning
til en stilling hos konsulentvirksomheden Mærsk M:Prove, der arbejder med it-management.
- Vi søger altid dygtige konsulenter. Men det er også meget vigtigt for os, at de kan levere, og at de er stolte af slutproduktet. Vi har endnu ikke afleveret for sent eller måttet opgive at aflevere, siger Lars Leth, direktør i Mærsk M:Prove.
Kemien skal passe
Han understreger, at det ikke er nok, at nye medarbejdere kun er fagligt dygtige. I en virksomhed med 12 medarbejdere skal kemien også passe.
Kunderne er typisk større virksomheder med ofte meget komplekse problemstillinger. Da mange af de opgaver, der skal løses, kræver et stort overblik, har virksomheden valgt at satse på seniorkonsulenter.
- Vi rådgiver virksomhedens ledelse vedrørende deres overordnede it-management og ikke om, hvilken server de skal købe. Derfor er det vigtigt, at vores konsulenter kommer med en masse erfaring, der gør, at de kan vælge det rette redskab til den enkelte situation, siger han.
Ydelserne er eksempelvis rådgivning i forhold til kundens langsigtede strategiske brug af it eller ledelse af udviklingsprojekter.
At være en del af Mærsk Data Gruppen forpligter, men giver også fordele.
- Det er klart, at vi har arvet en del af den kultur og integritet, der er i Mærsk, og det skal vi selvfølgelig leve op til. Men det har også en imageværdi. Det er med til at øge vores troværdighed i forhold til vores kunder, siger direktør Lars Leth.
Mærsk M:Prove er et datterselskab, men kæmper ifølge Lars Leth på lige vilkår med andre konsulentfirmaer, hvis der skal leveres en ydelse til A.P. Møller-Mærsk Gruppen.
Æg i flere kurve
Det er et erklæret mål, at firmaet desuden skal have et eksternt marked.
- Jeg synes ikke, at vi bliver favoriseret. Vores første kunder var ganske vist i gruppen, men vi har efterhånden æg i flere og flere kurve. Faktisk i så mange at vi det sidste år har haft efterspørgsler, vi ikke har kunnet imødekomme, siger Lars Leth.
Mærsk M:Prove indgår i den nyligt indgåede handel med IBM, men direktør Lars Leth ønsker ikke at give et bud på, hvad det får af betydning for firmaets fremtid. Han mener, at det kun ville bero på gætterier.
Virksomhedens årsrapport 2003 vidner om fremgangen. Nettooverskuddet på cirka fire millioner er en forøgelse på mere end 75 procent.
Billedtekst:
- Vi søger altid dygtige konsulenter. Men det er også meget vigtigt for os, at de kan levere, og at de er stolte af slutproduktet, siger Lars Leth, direktør i Mærsk M:Prove. Foto: Torben Klint
Toptekst: På vej mod 50 ansatte
Hvis M:Proves strategiske intentioner holder, vil virksomheden ved udgangen af 2007 have 50 medarbejdere. Af de nuværende 12 konsulenter er kun to kvinder, men det beror på tilfældigheder ifølge direktør Lars Leth. Han mener, at flere kvinder ville være godt for virksomheden, men at det eneste, der betyder noget i en ansættelsessituation, er kvalifikationer og erfaring.