Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. september 2004.
Kun ganske få af terminalerne til de nye chip-baserede betalingskort virker. Over hele Norden melder banker og detailhandlen om store problemer og flere års forsinkelser.
Butikkerne er foreløbig blevet snydt for den sikkerhed, de har investeret i. Terminalerne til de nye chip-baserede betalingskort virker i stor udstrækning ikke på grund af problemer med godkendelse af chip-software, integration med detailhandlens kassesystemer og godkendelse fra kreditkortselskaber som Visa og Master Card.
Og det er ikke kun i Danmark, udrulningen af chip-baserede betalingskort løber ind i terminal-problemer, der kan føres tilbage til leverandøren.
I Sverige er der over en million chipkort på gaden, men ifølge detailhandels-organisationen Svensk Handel, er der ingen terminaler, der virker. Det skuffer blandt andre Jan-Olof Brunila, der er chef for strategisk udvikling hos FöreningsSparbanken:
- Der har været problemer med specifikationer og løsninger, som ikke har fungeret. Vi troede nok, at interessen ville have været større fra leverandørernes side. Jeg er skuffet over, at de ikke har været længere fremme i skoene, siger han til ComputerSweden og peger på, at problemerne endnu ikke er løst.
Selv om planen var, at den svenske detail-handel skulle være klar til chipkortet ved årsskiftet, forventer man nu hos FöreningsSparbanken først en færdig udrulning i 2007.
Heller ikke i Finland går det som forventet. Hos den centrale brancheorganisation for de finske banker, Luottokunta, er direktør for bankteknologi, Jari Nihtila, ikke imponeret over terminal-leverandørerne.
- Udrulningen af kortene er i fuld gang, men det virker som om, at terminal-leverandørerne ikke har haft den store interesse i at få det her op at køre. Specifikationerne for terminalerne ligger klar og har gjort det i årevis, men den certificering, som leverandørerne skal have fra kreditselskaberne, er stadig ikke på plads.
Julehandlen i fare
Den manglende certificering af terminalerne rammer de butikker, der allerede har investeret i terminalerne og de butikker, der ønsker at tage i mod de udenlandske chip-kort.
Hos elektronikforhandlerne F-group, der blandt andet ejer Fona, er der irritation. Gruppen kan ikke få certificeret de indkøbte terminaler inden julehandlen, og det betyder, at de går glip af den række fordele ved det nye, sikrede system. Det gælder blandt andet den forhøjede dækningsgrænse ved svindel. Med det nye kort dækker kortudsteder 4.000 kroner i stedet for 3.000 kroner, hvis der svindles.
- Det betyder noget for os, fordi vi typisk sælger varer, der koster mere end dækningsgrænsen. Vi har investeret i terminalerne, men de virker ikke, siger Jens Fauring, der er it-chef hos F-group.
I Sverige beklager Michael Sundine, CEO for Point, der er en af de store leverandører af de nye terminaler, problemerne. Han skyder skylden på kompleksiteten i processen:
- Der er forsinkelser overalt, hvor man lancerer chipkort. Det er et stort projekt. Der er ny teknik i kortet, ny teknik på terminalerne, og alle lande har forskellige måder at gøre tingene på, forklarer han.
billede:De nye chip-baserede terminaler står klar
i butikkerne - men de færreste af dem
fungerer. Sikkerheden mangler stadig,
og det rammer detailhandlen.