Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. september 2004.
Interview
I Københavns Kommune arbejder it-chef Jimmy Kevin Pedersen på højtryk. Han er ansvarlig for kommunens nye lønsystem
og outsourcingen af alle lønkørsler. Et projekt, der langt fra har fået en flyvende start og nu har en ledelsesmæssig usikker fremtid.
I juni registrerede Københavns Kommune uregelmæssigheder i månedens lønkørsel. Der var fejl i lønsedlerne hos en del af kommunens 45.000 ansatte, men det var ventet.
Det ny Oracle-lønsystem var kun lige færdigimplementeret, og outsourcingen af systemdrift og alle lønfunktioner til Accenture først lige kommet op at køre. Så it-chef og ansvarlig for projektet Jimmy Kevin Pedersen var ikke voldsomt bekymret.
Københavns Kommunes lønsystem skal tage højde for over 180 forskellige overenskomster og håndtere 630.000 transaktioner om året. Opgaven er massiv, og det er man klar over både hos kommune og leverandør.
Men hvad der startede med små problemer i juni, har udviklet sig til en skandale for Købenavns Kommune og en kamp mod tiden for leverandøren Accenture.
Sagen kulminerede i mandags, hvor Forbundet af Offentligt Ansatte (FOA) anklagede Københavns Kommune for overenskomstbrud, og Accenture måtte troppe op med en kriseplan for løsningen af de massive systemproblemer, der er skyld i fejlene.
I juli blev det værre
For i stedet for at blive bedre blev det værre. Meget værre. Ved julis lønkørsel var cirka 20.000 medarbejdere berørt af fejl. Langt over hvad der er acceptabelt, og fejlmeldingerne kom nu ikke bare i stor stil fra Accentures rapporteringssystemer, men fra forvaltningerne, der stod med vrede ansatte.
- Det var ved juli-lønkørslen, at vi for alvor fandt ud af, at der var problemer. Antallet af fejl lå langt over det forventede og langt over, hvad vi kunne acceptere.
Med Jimmy Kevin Pedersen i spidsen konfronterede Københavns Kommune Accenture med problemerne og krævede, at augusts lønkørsel blev markant bedre.
- De var enige i, at det ikke så godt ud, og de satte en række initiativer i gang for at rette op på fejlene.
Det stod nu klart, at der var problemer på flere fronter hos leverandøren. Blandt de store systemsyndere var modulet Retro - den del af Oracle-systemet, der skal sørge for, at lønrettelser bagud i tid kan gennemføres. Det virkede ikke. Og ifølge Jimmy Kevin Pedersen var det ikke det eneste problem, der var beregningsfejl i systemet, fejl i opsætningen og fejl i datagrundlaget. Det sidste opstod i konverteringsfasen mellem kommunens gamle KMD-system og det nye Oracle-system.
- Både Oracle og Accenture har noget af skylden. Accenture står med noget fejlbehæftet software, som de ikke kan få rettet hurtigt nok. Der vil altid være fejl i software, men omfanget af fejl har i denne sag været meget større end forventet, siger han.
Forbedring i august
August-lønkørslen kom og gik. Accentures forsøg på at rette fejlene virkede, men langt fra godt nok. Der blev fundet cirka 13.000 fejl i de ansattes lønninger. It-chefen var nu ved at miste tålmodigheden.
- Vi så en forbedring. Der var færre, der var berørt af fejl, men det var ikke godt nok, og vores forvaltninger meldte igen tilbage, at der stadig var for mange problemer.
Og igen gik Københavns Kommune til Accenture.
- Vi måtte fortælle dem, at det her slet, slet ikke var acceptabelt., og at der skulle der noget ekstraordinært til, hvis septembers lønkørsel skulle foregå nogenlunde tilfredsstillende.
I et samråd i mandags fremlagde Accenture en kriseplan, der betyder, at selskabet sætter 24 mand ekstra af til at rette fejl på projektet og lover, at man i septembers lønkørsel bliver markant bedre. Samtidig er der tilkaldt assistance fra Accentures internationale organisation. En såkaldt projektstabiliseringsekspert er sat på sagen.
- Han er den, der sørger for, at alle aktiviteter, der foregår, arbejder hen imod det overordnede mål: At få løst problemerne.
Mediestorm
Mens problemløsningen kørte på fuld tryk hos Københavns Kommune og Accenture, fik pressen for alvor fat i historien. Aften efter aften tonede utilfredse ansatte hos Københavns Kommune frem på skærmen på københavner-kanalen TV Lorry, blev citeret i dagbladene og udtalte sig i radioen.
- Der er ikke så meget at sige til medieopmærksomheden. Der er ikke noget at sige til, at de ansatte går til medierne. Det er utilfredsstillende, at de ikke får korrekt løn til tiden. Det er utilfredsstillende for alle parter. I medierne kan jeg kun forholde mig som kunde, der står med en leverandør, der ikke leverer varen.
Hos leverandøren Accenture er der larmende tavshed, og det er endnu ikke lykkedes at vride andre kommentarer ud af selskabet, end at situationen er beklagelig, og at de arbejder hårdt på at løse fejlene.
Håb i september
Accenture har stadig noget tid at løbe på, inden september-lønkørslen går i gang. Selskabet har lovet, at fejlene er nede på omkring 1.000, og Jimmy Kevin Pedersen er forhåbningsfuld.
- Vi forventer markante forbedringer. Der skal være markante forbedringer.
Han afviser, at Accenture har fået et ultimatum eller en tidsfrist, men erkender, at der ligger en nødplan - en plan, han dog ikke vil løfte sløret for i detaljer.
- Selvfølgelig har vi en nødplan. Det er ikke en færdig formuleret plan B, men det er klart, at vi ved, hvem der er i markedet, og hvem vi skal henvende os til.
Pragmatik
På spørgsmålet om, hvorfor dette projekt har været så problematisk at gennemføre, lyder forklaringen.
- Det er komplekst. København er en af landets største arbejdspladser. Der er et hav af forskellige reguleringer, der kan foretages i de ansattes løn. Man kan til et vist punkt beskrive, hvordan ting skal være, men der er forskel på at føre ting ud i livet og at skrive dem ned. Vi vidste godt, det ville blive svært, tidsfristen til gennemførelsen af projektet var meget kort, men vi forberedte os så godt, som vi kunne.
Det er endnu ikke gjort op, hvad lønproblemerne kommer til at koste Københavns Kommune. De ekstra tidsressourcer, som de ansatte har brugt på at løse problemerne, er ikke talt op, og det er endnu uvist, om kommunen, som krævet af Forbundet af Offentligt Ansatte, skal dække alle de udgifter, medlemmerne har haft som følge af forkerte lønudbetalinger. Et er dog sikkert: Accenture betaler ekstraudgifterne ved systemrettelser.
Efter tre måneders kamp for at få et fungerende lønsystem afviser Jimmy Kevin Pedersen at have et problem med Accenture, men vælger i stedet at se pragmatisk på situationen.
- Det har ikke været godt nok. Det har jeg aldrig lagt skjul på. Jeg har det dog fint med Accenture. Vi har en bunden opgave, der skal løses, og det er det, vi arbejder på. Det skal gøres hurtigst muligt, så de ansatte lider mindst muligt under det. Det er bare at køre hårdt på, indtil situationen er stabiliseret.
Billedtekst: Før postyret om outsourcingen af Københavns Kommunes løn til Accenture, havde Jimmy Kevin Pedersen,
kommunens it-chef, fået en anden stilling som direktør for det kommunale område hos Fujitsu. Foto: Torben Klint