Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. august 2004.
Der er fokus på forebyggelse, men der er også behandling at få for Nokia-medarbejderne. Virksomheden har eget Health Care Center, der står for begge dele.
Tine Bjerg er Health Care Manager i det Health Care Center, som Nokia Danmark etablerede for fire år siden. Centret ligger i kælderen under Nokias danske afdeling i Københavns Sydhavn. - Før var der en ergoterapeut og en afspændingspædagog ansat. Nu er behandlerne freelance. I alt gives der ca. 50 behandlinger om ugen i klinikken. Nogle henvises måske også videre til egen læge, siger Tine Bjerg.
Alle, både fastansatte og konsulenter, kan benytte faciliteterne i kælderen gratis. Fitnesscentret er åbent døgnet rundt, også i weekenden, mens klinikken kun er åben 8.30-15.30 på arbejdsdage.
- Der er morgen og eftermiddagshold i yoga. Når man arbejder i projekter kommer man jo ikke på hold, der ligger kl. 12 eller 13, siger Tine Bjerg.
Derudover er der to ryghold om ugen, aerobichold, spinning (med fjernsynsledsagelse under Tour de France), skitræning i sæsonen, almindelig styrketræning, vægte, løbebånd og instruktør, der udarbejder individuelle træningsprogrammer. To gange om måneden er der konditest for seks medarbejdere ad gangen. Hele herligheden kan bookes over intranettet.
Sundhedsfremmearbejdet foregår på mange fronter. Health Care Center-folkene holder for eksempel indlæg til teambuildingarrangementer og projektmøder, der er en hjemmeside, og der produceres opslag og pjecer.
Venteliste til sundhedsseminar
En gang i kvartalet holdes sundhedsseminar. Hver medarbejder får udarbejdet sundhedsprofil (blandt andet med bmi, blodtryk, fedtprocent, konditest, blodprøver, stresstest). Individuelle handlingsplaner laves efter behov.
- Vi kan kun køre 50 igennem i kvartalet, men det er meget populært, så der er lige nu 300 på ventelisten, siger Tine Bjerg.
Indsatsområderne for det næste halve år identificeres for eksempel ved hjælp af data fra sundhedsseminarerne, APV (den lovpligtige Arbejdspladsvurdering), lokale og globale surveys og input fra medarbejderne.
- Ved et tema i marts om kost og motion, var der i 14 dage blandt andet en stand til måling af puls/blodtryk ved kantinen og diætistservice. Kantinen serverede mad efter hjerteforeningens opskrifter, fortæller Tine Bjerg.
Foredrag (om for eksempel pulstræning, motion og kost etc.) lægges normalt i ydertimerne, hvorimod kurser om stressforebyggelse for ledere og medarbejdere lægges midt i arbejdstiden.
- Men alt er tilbud, ikke tvang. Vi forventer for eksempel ikke, at der kommer 1.200 medarbejdere til et foredrag om nakke-skulder-problemer, selv om vi ved fra APV, at mange af medarbejderne har nakke-skulder-problemer. Sidste gang kom der 110, så der var fuldt hus i lokalet, siger Tine Bjerg.
- Hovedreglen er, at de medarbejdere, der ønsker det, kan få viden, indsigt og hjælp. For eksempel henvendte 120 medarbejdere sig selv om ergonomisk besøg i 2003. Resten bliver fulgt op på som en del af APV, siger Tine Bjerg.
Hun kan endog tilbyde besøg i det ergonomiske showroom, hvor medarbejderne kan se og låne det nyeste nye inden for kontormøbler, stole og udstyr - for eksempel mus i en musebar.
Billedtekst:
Health Care Manager Tine Bjerg sørger for, at hver Nokia-medarbejder får udarbejdet en sundhedsprofil. Foto: Torben Klint