Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. august 2004.
Der er skarp konkurrence på markedet for ekspres-pakketransport. Konsolideringen er i gang.
Flere ekspres-pakkevirksomheder, som Hollandske TNT og tyske DHL, er i gang med at udbygge deres fysiske netværk med it-investeringer i både Europa og Østen.
- Vi ser selskaber som DHL og TNT være meget aggressive i deres opkøbsstrategi. Årsagen er de store globale kunder, der kræver en global transportpartner. Samtidig med nødvendig vækst er selskaberne pressede på profitmarginerne. Jo større kunderne er og bliver gennem egne opkøb, des mere kan de presse prisen i bund hos transportselskaberne, siger Tom Mills, senioranalytiker på transport og logistik hos analysehuset Datamonitor.
De geografiske udvidelser og konkurrencesituationen betyder øget behov for investeringer i teknologi.
- Specielt i ekspres-transportsektoren er teknologi-investeringerne centrale. De håndterer uendeligt mange pakker hver dag, de har et markant tidspres på sig, komplicerede sorteringsfaciliteter og et krav om, at kunderne skal have informationer om pakkernes færd i hele verden.Teknologiinvesteringer understøtter alt dette, og det forbedrer deres effektivitet markant. Hvis man kigger på logistiksektoren som helhed, er ekspres-selskaberne klart de største forbrugere af teknologi og også de mest oplagte til at skabe innovationer for eksempel inden for trådløse teknologier, siger han.