Tocifret vækst i det danske marked

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. juli 2004.


Interessen for outsourcing af forretningsprocesser er voksende verden over. Ifølge IDC står det danske marked for BPO til tocifrede vækstrater de kommende år.

Det danske marked for outsourcing af forretningsprocesser er i en ny rapport fra IDC opgjort til en årlig vækst på 18,6 procent frem til år 2008. I procenter er væksten imponerende, men kigger man på markedets reelle størrelse, er perspektivet noget mere beskedent. I 2003 havde det danske marked en værdi på 2,2 millioner kroner - et tal, der forventes at lyde på 5,2 millioner i 2008.
Tallet blegner, når det sættes i forhold til det internationale marked, som IDC har opgjort til 405 milliarder dollars i 2003. Med en forventet årlig vækst på 11 procent forventes det at nå 628,5 milliarder dollars i 2008.
- Det er stadig et meget ungt marked i Danmark, hvor vi kun har set få store aftaler, men det er et marked i vækst, siger IDC-analytiker Mette Ahorlu.
Outsourcing af forretningsprocesser eller BPO (business proces outsourcing) dækker over aftale mellem kunde og leverandør om leverandørens overtagelse, drift og ofte omstrukturering af kundens forretningsprocesser.

100 markeder
Forretningsprocesser er mange ting, og markedet for BPO er ikke let at definere. Gartner-analytiker Cathy Tornbohm beskriver det som et marked med hundrede markeder.
- Der er en verden til forskel på markedet for BPO-løn og BPO-indkøb. Det er forskellige leverandører, forskellige vækstrater og forskellige grader af modenhed. Som det ser ud nu, ser vi dog langt den største vækst i BPO for finansielle opgaver, siger hun.
Hos IDC har man forsøgt at dele markedet op i fem underkategorier. Human Resource, indkøb, finans og revision, kundehåndtering og industri-specifik BPO.
- Når man ser på markedet, er det store spørgsmål, hvor man skal starte og slutte. Når du køber rengøringen, er det jo i princippet også en outsourcing af en forretningsproces, men det, der er det nye på markedet, er de it-intensive områder, så det er dem, vi ser på, siger IDC's Mette Ahorlu.
For ifølge IDC er der sket et skift i den type af BPO-aftaler, der dominerer markedet. Store virksomheder er kommet på banen som kunder, og fra at virksomheder lagde enkelte dele af f.eks bogholderi ud af huset, er det nu hele back office-funktioner og it-systemer, der understøtter de funktioner, der bliver overdraget til leverandørerne, som så - i hvert fald i teorien - effektiviserer processerne og drifter dem.

Penge, penge, penge
Mens BPO i form og format har ændret sig, er det til gengæld de samme drivkræfter. Kundens argumentation for BPO er identisk med argumenterne for it-outsourcing. På en absolut førsteplads finder man ifølge IDC ønsket om at spare penge, skarpt fulgt af ønsket om at strømline forretningen ved at lægge alle funktioner, der ikke er selskabets core business, ud af huset.
- Det er begyndelsen på en langt mere netværksorienteret forretningsstruktur, vi ser med BPO-trenden. I stedet for at have alting internt i virksomheden, beholder man nogle meget specifikke kerneprocesser og lægger resten ud af huset. Det stiller store teknologiske krav, men it er blevet modent nok til, at det kan lade sig gøre, siger Mette Ahorlu.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere