Tocifret vækst i det danske marked

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. juli 2004.


Interessen for outsourcing af forretningsprocesser er voksende verden over. Ifølge IDC står det danske marked for BPO til tocifrede vækstrater de kommende år.

Det danske marked for outsourcing af forretningsprocesser er i en ny rapport fra IDC opgjort til en årlig vækst på 18,6 procent frem til år 2008. I procenter er væksten imponerende, men kigger man på markedets reelle størrelse, er perspektivet noget mere beskedent. I 2003 havde det danske marked en værdi på 2,2 millioner kroner - et tal, der forventes at lyde på 5,2 millioner i 2008.
Tallet blegner, når det sættes i forhold til det internationale marked, som IDC har opgjort til 405 milliarder dollars i 2003. Med en forventet årlig vækst på 11 procent forventes det at nå 628,5 milliarder dollars i 2008.
- Det er stadig et meget ungt marked i Danmark, hvor vi kun har set få store aftaler, men det er et marked i vækst, siger IDC-analytiker Mette Ahorlu.
Outsourcing af forretningsprocesser eller BPO (business proces outsourcing) dækker over aftale mellem kunde og leverandør om leverandørens overtagelse, drift og ofte omstrukturering af kundens forretningsprocesser.

100 markeder
Forretningsprocesser er mange ting, og markedet for BPO er ikke let at definere. Gartner-analytiker Cathy Tornbohm beskriver det som et marked med hundrede markeder.
- Der er en verden til forskel på markedet for BPO-løn og BPO-indkøb. Det er forskellige leverandører, forskellige vækstrater og forskellige grader af modenhed. Som det ser ud nu, ser vi dog langt den største vækst i BPO for finansielle opgaver, siger hun.
Hos IDC har man forsøgt at dele markedet op i fem underkategorier. Human Resource, indkøb, finans og revision, kundehåndtering og industri-specifik BPO.
- Når man ser på markedet, er det store spørgsmål, hvor man skal starte og slutte. Når du køber rengøringen, er det jo i princippet også en outsourcing af en forretningsproces, men det, der er det nye på markedet, er de it-intensive områder, så det er dem, vi ser på, siger IDC's Mette Ahorlu.
For ifølge IDC er der sket et skift i den type af BPO-aftaler, der dominerer markedet. Store virksomheder er kommet på banen som kunder, og fra at virksomheder lagde enkelte dele af f.eks bogholderi ud af huset, er det nu hele back office-funktioner og it-systemer, der understøtter de funktioner, der bliver overdraget til leverandørerne, som så - i hvert fald i teorien - effektiviserer processerne og drifter dem.

Penge, penge, penge
Mens BPO i form og format har ændret sig, er det til gengæld de samme drivkræfter. Kundens argumentation for BPO er identisk med argumenterne for it-outsourcing. På en absolut førsteplads finder man ifølge IDC ønsket om at spare penge, skarpt fulgt af ønsket om at strømline forretningen ved at lægge alle funktioner, der ikke er selskabets core business, ud af huset.
- Det er begyndelsen på en langt mere netværksorienteret forretningsstruktur, vi ser med BPO-trenden. I stedet for at have alting internt i virksomheden, beholder man nogle meget specifikke kerneprocesser og lægger resten ud af huset. Det stiller store teknologiske krav, men it er blevet modent nok til, at det kan lade sig gøre, siger Mette Ahorlu.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere