Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. maj 2004.
Selv om it-afdelingen som regel ikke er direkte involveret i beslutningerne, påvirker dens holdning i høj grad forretningsenhedernes beslutninger.
Beslutninger om indkøb af it foregår i dag på en helt anden måde end tidligere. En analyse af danske virksomheder har vist, at it-beslutningerne i højere og højere grad bliver truffet af virksomhedens forretningsenheder snarere end den centrale it-funktion.
Danske virksomheder svarede som gennemsnit, at forretningsenhederne er involveret i mere end 70 procent af it-beslutningerne, mens it-afdelingen kun er direkte involveret i 40 procent af beslutningerne.
Denne udvikling er sket i takt med, at fokus for it-anvendelsen er blevet mere og mere kortsigtet og operationel. Det, der driver investeringerne i dag, er i høj grad effektivisering af konkrete forretningsprocesser, og det er derfor ikke underligt, at forretningsenhederne er stærkt involveret i beslutningerne.
Det har fået mange til at spekulere på, hvad den fremtidige rolle vil være for it-afdelingen og it-chefen.
Nu viser en undersøgelse fra IDC, at der er en forbavsende overensstemmelse mellem forretningsenhedernes og it-chefens opfattelse af edb-leverandørerne.
Det gælder ikke alene de nævnte leverandører, men også yderligere 10 leverandører, som vi har data på.
Tæt dialog
Man kunne måske argumentere med, at sammenhængen skyldes, at begge parter får deres indtryk fra de samme eksterne kilder. Men det er mere sandsynligt, at it-cheferne med deres daglige kontakt med leverandørerne har dannet deres holdninger på baggrund af deres egne, konkrete erfaringer.
I modsætning hertil har de forretningsansvarlige næppe nogen daglig kontakt med leverandørerne, men har i stedet for dannet deres meninger fra deres snak med andre i organisationen, leverandørernes marketing og andre eksterne kilder. Den tætte sammenhæng i opfattelsen mellem it-cheferne og de forretningsansvarlige viser, at forretningscheferne i høj grad er direkte influeret af it-chefernes holdninger.
Der synes med andre ord at være en tæt dialog mellem de forretningsansvarlige og it-afdelingen om leverandørerne. Selv om det er de forretningsansvarlige, der er stærkt involveret i beslutningerne, har it-cheferne alligevel markant indflydelse på førstnævntes holdningsdannelse.
Som leverandør af it-løsninger er det derfor stadig helt afgørende at positionere sig selv over for begge grupper i organisationen - både de it-ansvarlige og de forretningsansvarlige. Det kan godt være, at it-cheferne ikke træffer så mange direkte beslutninger, men de har ikke desto mindre stadig stor indflydelse på de valg, der bliver truffet af virksomheden - om ikke andet så gennem indirekte påvirkning af holdningerne i organisationen.
Billedtekst:
It-cheferne bestemmer ikke længere, hvad der skal købes ind, men virksomhedsledernes holdninger er gerne påvirket af it-chefernes.
Boks:
Forretningschef kontra it-chef
Procentandel, der vurderer leverandørerne højt i forhold til at kunne løse forretningsmæssige
problemer.
Forretningschefer It-chefer
IBM 88 85
HP 79 75
Dell 76 72
Microsoft 57 51
Kilde: IDC, 2004