Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. maj 2004.
It får større og større betydning for virksomhedernes forretningsprocesser, viser undersøgelse fra IDC.
IDC-ANALYSE
Det er populært både ude i den store verden og i den hjemlige andedam at sætte spørgsmålstegn ved, om it i det hele taget gør nogen forskel. Allerede for 15 år siden hørte jeg for første gang min daværende chef udtale i utallige præsentationer, at nu havde studier vist, at it ikke havde øget produktiviteten i virksomhederne. Så sent som sidste år blev det fulgt op af den kontroversielle bog "Does IT Matter?" fra Harvard Business School Press.
Det er selvfølgelig meget godt med sådanne teoretiske betragtninger. Men hos IDC har vi i stedet valgt at se på, hvordan det forholder sig konkret hos virksomhederne. Hvordan oplever virksomhedsledere og mellemledere brugen af it i deres virksomhed? Dette spørgsmål satte vi os for at undersøge.
Allerede sidste år viste en undersøgelse blandt virksomhedschefer (ekskl. it-chefer), at de i gennemsnit bruger 20 procent af deres tid på it-spørgsmål som planlægning, evaluering og gennemgang af it-løsninger.
Særdeles vigtigt
I år har IDC gennemført en undersøgelse blandt omkring 300 topchefer inden for et bredt spektrum af virksomheder.
Ifølge denne undersøgelse ikke alene bruger topcheferne en del tid på it-spørgsmål, men de finder også, at dette bliver mere og mere vigtigt. Omkring en fjerdedel af alle topcheferne mente, at de i år ville bruge mere tid på it-spørgsmål end i 2003, mens stort set ingen mente, at de ville bruge mindre tid.
Det viser, at topcheferne bestemt har it på agendaen - og endog i stigende grad. Disse svar alene er dog ikke nødvendigvis et mål for, hvor vigtigt cheferne opfatter it for deres virksomhed.
Derfor stillede IDC også spørgsmålet "Hvor vigtig er it-systemer og -løsninger for udførelsen af jeres virksomheds forretningsprocesser?".
Af svarene fremgår det, at it ikke alene vurderes som vigtigt, men flere end 50 procent af de spurgte mente, at it var "særdeles vigtig" for udførelsen af virksomhedens forretningsprocesser. På en skala var 1 til 5 (hvor 5 er "særdeles vigtig") gav den gennemsnitlige vurdering 4,2.
Så konklusionen er klar. Ikke alene bruger topchefer i stigende grad tid på it-strategier og
-spørgsmål, og grunden er, at it i stigende grad er afgørende for virksomhedens forretningsprocesser. Hos IDC må vi derfor melde hus forbi og sige, at i højeste grad gør en forskel.